2019. december 21., szombat

Fekete-hegy 11 km

Ez a közel 11 km-es kör az egyik legnagyobb élményt adó túra a Balaton-felvidéken.
Szentbékkálla határában álló fehér feszülettől, a Zátói-kereszttől indulunk. Kis kőhídon átkelünk, irány egyenesen, majd az elágazásnál jobbra tartunk a romok felé. Első célpontunk tehát a Töttöskáli-templom maradványa. A középkorban Töttöskál falu állt ezen a helyen, ahol most Szentbékkálla szőlősorai és présházai lakják be a hegyoldalt. A rom falai fel vannak támasztva, elkerülendő az összeomlásukat.
Bővebb leírást a balatoniromok oldalán találunk:
Töttöskáli templomrom

Innen, a szőlőhegyről nagyon szép tájkép fogad minket, a Tapolcai-medence irányába.
A templomromtól visszagyaloglunk a szőlősorok aljáig, majd az Öreghegyi-szőlők felé vesszük az irányt, ezt egy útmutató fa táblát követve érjük el. Újabb fehér kereszthez érünk, a Fatér-kereszt mellett folytassuk utunkat, egy nagyon szűk, cserjés ösvényen érünk feljebb. A kereszt mögött találhatjuk meg ezt a szűk cserjés ösvényt, azon haladjunk felfelé. Kisebb elkerített birkanyáj melletti fasoroknál érünk ki a csapásról. Innen kb 20-30 méterre felfele van egy szélesebb út, a forrást is itt találjuk. A tiszta vízű Öreghegyi-kút kőfülkéjében szivárog a forrásvíz, bátran ihatunk belőle. Az Öreghegy legfontosabb víznyerőhelye volt ez régebben! A kúttal szembeállva, balkéz irányába folytassuk utunkat, majd elágazásnál jobbra forduljunk, a hegy felé. Lassan elhagyjuk a pincéket, présházakat, érkezünk az úgynevezett Ölelőfához. Innen meredekebb, de rövid kaptatón, bazaltköves nyiladékon át jutunk fel a 363 méteren álló Eötvös Károly kilátóhoz. Előttünk a Káli-medence és a Tapolcai-medence, az egyik legszebb panorámakép innen tekinthető meg. Utunkat a tanúhegy köves peremén folytatjuk, majd az elágazásnál lefelé ereszkedünk egészen az első szőlőhegyi házig, de immáron Köveskált közelítve. Nemsokára elérjük a Nagy-Csere kút nevű szintén iható forrást. Ez a kút is kőfülkében található, bizonyítván a régi korok emberének, a források iránti megbecsülését. A tájkép innen már Hegyestű felé tekinthető meg. Utunk egyik legvadregényesebb szakaszához érünk, ez a Vaskapu-szoros. Előbb jelzett turistaúton haladunk a nyiladék mellett-felett, majd egy helyen leereszkedünk a szakadékba. Pár száz méteres, de látványos katlanban haladunk, az élményfaktor erősen növekszik! Újabb kutakat találunk, szinte már el sem akarjuk hinni, hogy ennyi forrás és kút található ezen a tanúhegyen. A Bojtárok-kútjából és a Boros Ádám-forrásból azonban nem tudtunk inni, egyik szárazabb volt mint a másik. A Vaskapu felső része beszűkül, kétoldalt réteges bazaltsziklák emelkednek. Milyen tökéletes a természet alkotó ereje! Precíz vonalak, párhuzamok mutatják a szikla különleges felépítését. Rácsodálkozunk: Ez vajon tényleg természet alkotása, vagy ősi emberi lenyomatok.... A Vaskapu-szorosból hirtelen érünk fel a Fekete-hegy fennsíkjára, ahol rögtön fogad is minket az első hegyi-tó. Több,mint egy tucat kisebb-nagyobb hegyi tavat találunk a tanúhegyen, ezek lefolyástalan tavak, amiknek elszivárgását a vízzáró alsó bazaltréteg akadályozza meg. A Fekete-hegy fennsíkján korzózunk tovább, bukkanókra fel és le. Újabb hegyi tavakat fedezünk fel, de betérünk az úgynevezett "Sziklagyepek" kicsi katlanjába is, melyet tekintélyesebb bazalttornyok vesznek körül. Szinte érzékeljük a megkövült lávát, mintha nemrég szilárdult volna meg ez a csodálatos forma. A Sziklagyepektől hamar elérjük az egyik nagyobb hegyi tavat: A Bika-tó jelenleg magasabb vízállással rendelkezik szerencsére. Utunk a tanúhegy nyugati fennsíkján folytatódik. Le-fel hullámzunk a prérin, majd ismét egy pazar kilátást nyújtó teraszra érünk. Innen újra megcsodáljuk a Tapolcai-medence tanúhegyeit. Nemsokára elérjük az Ördög-gátat, másnéven a Keleményes-kő sziklateraszát. Ez a hely az eddigi élményérzéseinket még tovább fokozza! Aki járt már itt, az tudja ezt nagyon jól! Meredek csapáson, kapaszkodva ereszkedünk le, fától-fáig óvatosan, míg nem elérjük az alattunk futó árkot. Innen már a enyhe lejtésű völgyet hamarosan elhagyva, érjük el az Öreghegyi-szőlőket, majd továbbhaladva Szentbékkállára gyaloglunk be. A Dózsa György utca szép házai, egyedi portái között kiérünk a faluból, ahol már vár minket a fehér útszéli kereszt, utunk kezdőpontja. A Balaton-felvidék egyik legnagyobb élményét adó túrája ez.
KÉPEK!

Szentbékkálla határában, a Zátói fehér kereszttől indulunk. Háttérben a kőhíd, elsőnek azon kelünk át.

A Töttöskáli templomrom felé tartva, érdemes visszafordulni. Nagyon szép kilátásban lesz részünk a szőlőhegyről.

Töttöskáli templom romja.

Az Öreghegyi-kút felé

A Fatér-kereszt, mögötte találjuk a szűk cserjés ösvényt:

Az Öreghegyi-kút forrásánál.

Felfelé a fekete-hegyen, az Eötvös Károly kilátóhoz.

Szépen látszanak a tapolcai-medence tanúhegyei a kilátó felső szintjéről.

A kilátótól a tanúhegy peremén haladunk, majd jobbra fordulva leereszkedünk az első pincéig.

A Nagy-Csere kútnál. Ez szintén friss, iható forrásvíz

Innen már Köveskál van közelebb, háttérben a Hegyestű.

Felfelé a Vaskapun. Előbb jelzett turistaúton, majd leereszkedünk a szorosba....

A Vaskapu-árok

Bojtárok-kútja

Ez a Boros Ádám-forrás, a kőfülke oldalán található régi kőlap felirata alapján. A térkép Juhászok-kútja néven tünteti fel.

A Vaskapu felső részéhez érünk. Réteges bazaltszikla húzódik kétoldalt.

Milyen tökéletes a természet alkotó ereje. Precíz vonalak, párhuzamok mutatják a szikla különleges felépítését.

Felértünk a Fekete-hegy fennsíkjára. Érkezünk az első hegyi-tóhoz.

Közel egy tucat kisebb-nagyobb hegyi tó található a Fekete-hegy fennsíkján. Ezek egy része időszakosan, szárazabb években  eltűnik

A sziklagyepeknél járunk, tekintélyesebb sziklatornyok sorakoznak a katlan körül.

A Bika-tó, az egyik nagyobb hegyi tó, most viszonylagos magas vízállással.

A Fekete-hegy fennsíkjáról is szép kilátás nyílik a tanúhegyek irányába.

Kilátás a Keleményes-kőről.

Érkezünk vissza Szentbékkállára...

Lefelé a Dózsa György utcán

Viszontlátásra! Túránk véget ért!

Útvonal nyomvonala Locus programmal rögzítve.

Útvonal, berajzolva nyilakkal az irányt is! Kék színű P a kiindulási helyünk, a Zátói-kereszt melletti parkolóhely.