2021. július 26., hétfő

Magyarpolányi körtúra

A Bakony szent helyei, búcsújáró helyei Jásd és Bakonybél mellett a Nemzeti Örökség részeként Magyarpolány. A településen 43 országos védettségű épület található (Petőfi utca), híres ezenfelül a minden évben megrendezésre kerülő Polányi Passió és a Kálvária, a kápolnákkal.

A magyarpolányi kálváriát 1780-ban építették. Több mint 150 lépcsőfokon jutunk fel a Szent Szűz- kápolnához a stációk kíséretében, mely már messziről jól láthatóan magasodik Magyarpolány fölé.
A kálváriadomb tetején álló neogótikus stílusú kápolna a Fájdalmas Szűzanya tiszteletére épült 1910-ben.
A lépcsősor aljában a templom előtti tisztáson kovácsoltvas kerítéssel körbefogott, mészkőből álló Szentháromság-szobor áll. A feljáró tövében, egy kőfülkében láthatjuk a Fájdalmas Szűzanya 1901-ben épült kőszobrát, előtte az ún. amerikai kereszt, melyet az Amerikába induló 107 falubeli adományából állítottak, innen e furcsa név. A domb aljában lévő, Szent László király tiszteletére szentelt, római katolikus templom 1777-ben épült barokk stílusban.

A Kálvária-hegy aljától indultunk ma a 6 km-es körtúrára, melyet a múltkor készhez vett "Müller Nándor - Barangolások a Bakonyban " című kiadványa alapján jártunk végig.

A Kálvária aljától indulunk tehát, átmegyünk a híd alatt, a Kossuth utcára érve. Sárga + jelzésen, szinte nyílegyenesen, fokozatos, de enyhe emelkedővel hagyjuk el lassan a települést. Murvás-földes vízmosta szekérúton haladunk, jobbra még látni-hallani állatgazdaság telepét. Jobbra ívelő kanyar után érkezünk az I.stációhoz. Fára erősítve tábla jelzi ezt (ahogy a következőket is), illetve egy nagyobb kőkereszt áll mögötte pár méterre. Innen a fákon levő kis táblák (stációk) nyomán haladunk, hol szintben, majd ereszkedve. Végül jobbkéz felől elérjük a Szent Kúthoz vezető leágazást....
Az erdő itt már misztikusabbá válik, kanyargós ösvény vezet a  Szent Kúthoz, melyhez egy monda is kapcsolódik.
A hely arról lett nevezetes, hogy egy legenda szerint egy vadászt itt szállt meg az ördög. Már haldoklott, amikor a Szűzanya megszabadította szenvedéseitől és kiűzte belőle az ördögöt. A vadász hálája jeléül szentképet állított az ott álló bükkfára. Évekkel később egy helyi asszony álmot látott a szent helyről, és nem nyugodott addig, amíg el nem vitték ide.
Csodás hely az erdő mélyén a legendás öreg bükk és a köré létrehozott szent hely.
A túra ezután jobbra tart - mesés fenyőerdő mentén folytatódik, a turistaút mellett balkéz felől lucfenyők magasodnak. Még mindig a sárga + jelzésen vagyunk. A beszűrődő napfény a tűlevelű ágakat szépen megvilágította, erőteljes színhatást adott neki.
A fenyőerdő után kereszteződéshez érünk, melynél jobbra tartunk, itt a zöld + jelzést, majd a sárga - jelzést követjük
Ezen a részen már a Károly-kúti bükkerdőben ereszkedünk lefelé,  igazán hangulatos helyszíne túránknak. A település határában állatgazdaságokhoz érünk ki. Itt ismertetőtábla és esőbeálló is található. Balra a kerítés mentén végighaladunk, nekimegyünk az erdőnek, ismét balra térünk le, majd enyhe kanyarral a temetőnél kibukkanva érünk vissza a polányi Kálvária aljához.

KÉPEK a túráról, melyet bármelyik napszakban beiktathatunk, hiszen kényelmesen 2 óra alatt bárki végigjárhatja. Könnyű, de változatos és szép útvonal, kezdőknek is ajánlom!

A magyarpolányi Kálvária. Túránk innen indul, a híd alatt átmegyünk és a sárga + jelzésen a Kossuth utcán haladunk felfelé, elhagyva a települést.

Az erdőbe érve érünk el az első stációhoz, majd a 11-iknél jobbra térünk, a Szentkút irányába.

A Szentkút után a fenyőerdő széléhez érünk, csodás lucfenyők magasodnak az út mentén....

Ez pedig már a Károly-kúti erdő bükköse....

Az állatgazdaságnál, majd visszaérve 6 km után a  településre....