2021. július 15., csütörtök

Csatári körtúra

Veszprém melletti Csatár-hegy, Malom-hegy és Tekeres-völgy, 14 km-es túra.
Indulás Csatárról, a Kápolna utcán felfelé. A Kápolna utca alján, ahol a buszmegálló is található, a kereszt mellett letehetjük az autónkat, innen indulunk és ide is érünk vissza a túra végén.
A Kápolna utcán előbb egy kis kápolnát, majd az 1765-ben épített nagyobb műemlék kápolnát érintjük. Ez híres búcsújáró hely is egyben, és a kápolna kilométerekről is látszik a Csatár-hegy felső erdősége előtt.
Innen cserszömörcés úton érünk fel a hegytetőre. A csatárhegyi kilátónak jelenleg csak a nyoma van, vélhetőleg lesz új kilátó valamikor.... Találunk pár tűzrakóhelyet és padot, pihenésre ideális a hely.
Kis keskeny csapáson, rövid úton Márkó irányába eljutunk egy tisztásra, ahonnan pazar kilátásban lehet részünk. Leereszkedés egy jócskán meredek csapáson, többször kell a fákba is kapaszkodni. Lenn, a Séd völgyében, balkéz felől hatalmas bükkfák kísérik utunkat, jobb oldalt hamarosan a patak kanyarog mellettünk.
Ezen a szakaszon haladunk jó 20-25 percet Egy nagy farakásnál érjük el a Malom-hegyre felvezető ösvényt. Utunknak ez a legnehezebb része, az alig pár száz méteres távolságot jó 30 perc alatt tudtuk megtenni, a terep meredeksége miatt. Készült oldalirányba is fotó, ott látni igazán, milyen meredek oldalon lehet felkapaszkodni. A Vadálló-kövekhez tudnám hasonlítani, sőt meredekségében meg is haladja azt..... Az eddigi túráim közül az egyik legnehezebb szakasz volt ez, mire feljutottunk, csurom egy merő víz voltam. Fenn egy tisztásról újabb szép kilátás nyílik Márkó és a Bakony irányába. Miután kipihentük a feljövetelt, visszacsorogtunk könnyű erdei, füves részen Csatárra.
Józan-dűlőn érünk be, majd Menyekei út, Szömörce utca, Aranyeső utca.....A település szélső utcáin bandukolva, majd azokat elhagyva, értünk be az általam már többször bejárt Tekeres-völgybe. Nagyon jól esett a hatalmas sziklák között a hűvösebb erdei levegő. A völgyben tekeregve (piros + jelzés), több erdei pihenőt, több száz éves tölgyfákat, ökörfarkkóró mezőket is érintettünk. Az Ördögrágta-sziklánál értünk vissza a csatári mezőre, a prérire, innen már látszott az útszéli kereszt, ahonnan elindultunk jó 3,5 órával korábban. KÉPEK!

Indulási helyünk. Innen fel a Kápolna utcán...

Előbb ezt a kis kápolnát érjük el, majd haladunk felfelé tovább..

A híres csatári kápolna, búcsújáróhely...

Fenn a kilátó jelenleg nincs meg, de találunk pár padot, asztalt, tűzrakóhelyet....

Márkó irányában egy kis csapáson érünk el ehhez a kilátóhelyhez, mely pazar látványt nyújt....

Leérünk a Séd-völgyébe....

A farakásnál indul fel a meredek csapás a  Malom-hegyre. Roppant húzós szakasz ez!

Fentről pazar kilátás nyílik Márkóra és a Bakonyra....

Visszagyaloglunk Csatárra, a Józan Dűlőn érünk be a lakott területre...

Szélső utcákon (fenti leírás) tekergünk, majd elérjük a Tekeres-völgyet. Utunk befejező, ám legvadregényesebb szakasza következik....

Visszatérés a kiindulópontra....

A túra adatai, Locus programmal mérve: