2021. május 15., szombat

Pákozdi ingókövek túra

 Mai nap végre eljutottam a már évek óta tervezgetett Velencei-hegységbe. Két túra közül az első, az Ingókövek birodalmába vezetett. Pákozdról, a Hősök-terétől indulva kezdtünk...(Parkolni tudunk a Templom-soron vagy a Budai úton)

A Bella-tónál a partról, a békák után ugrott kutyám nem tudott volna magától kijönni, mert a lábait lefogta a sok hínár és moszat (már csak a feje látszott ki, mire odaértem...) , illetve a magas betonszegély nem tette volna lehetővé, hogy kikapaszkodjon. Így hátizsákot ledobtam magamról, betonpadkára hasaltam, majd egybravúros mozdulattal a betonpadkáról lenyúlva, emeltem-dobtam ki a tóból az ebet. Jól indult a nap, valljuk be....
Elhagytuk Pákozdot, az ijedtség is elmúlt, egy jobb oldali ösvényen tértünk rá a cserjés emelkedőre. Fentebb ritkulnak az út menti cserjék, szépen látszik már a velencei-hegység terepe. Visszatekintve még kilátás is nyílik Pákozd felé. Így értünk fel a gránitformákhoz. Ezeknek neve is van, a legismertebbek: Pogány-kő, a Kocka és a Pandúr-kő. Személy szerint nekem a Kocka és a Pandúr-kő tetszett a legjobban. Nevéből adódóan, egy kocka formájú szikla az élén "egyensúlyozik", mintegy beszorulva a másik közé. Olybá tűnhet: ha nekidőlünk, akkor el tudjuk dönteni. Persze ez emberi erővel szinte lehetetlen. Innen lefelé haladva, kacskaringós szűk ösvényen érünk el a hatalmas Pandúr-kőhöz. Kerekded formák egymás hegyén-hátán, a természet újabb, egyedi csodája nyűgözi le a látogatót. A sziklatornyosulástól meredek, köves-morzsalékos szakasz vezet lefelé (itt eszembe jutott a Pilisben található Vadálló-kövek), mintegy még jobban megspékelve az élményt! Szép zöldellő erdőbe értünk le, innen már kanyarral közelítünk vissza Pákozdra, de útba ejtettünk még pár látványosságot, így a Kis-cipó nevű sziklaformát, ahol sor került az ebédre: egy szendvics, megosztva a kutyával. A pákozdi Csorda-kúthoz érünk, ez volt az itató annak idején ,és helyi fiatalok lelkes munkával építették újjá, most megtekinthető az eredeti állapota. Köszönjük! Az utolsó gránitforma a Gomba-kő volt, amit ezen a túrán felkerestünk, itt pedig egy lódarázzsal is találkoztam, persze kellő távolságból. Nemhiába, enyhe volt e tél, nem fagytak ki a peték, lárvák.....

A településre közel 8 km és 2 órás séta után értünk vissza. Egy könnyű túra, érdemes egy fél napra beiktatni, Pákozd többi nevezetessége mellett (Miska-huszár, Szúnyog-sziget, Nemzeti emlékhely, Katonai Emlékpark és az Arborétum). Jómagam a Kirándulástippek, és a Cartographia térképe alapján jártam be. Ajánlom mindenkinek!
KÉPEK!



A Bella-tó mellett




A Velencei-hegység visszatekintve......
...és felfelé:



Érkeznek a sziklaformák, ez a közismert "Kocka":



...és nem messze a Pandúr-kő:










A Csorda-kút:




A Gomba-kő:








A túra adatai:





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése