2021. április 16., péntek

Dörgicse - Mencshely túra

Dörgicse környéki 14 km-es túra.

Indulás az alsódörgicsei Nagyboldogasszony-templomromtól.  A jellegzetes, Balaton-felvidék egyedi látványosságát már messziről felismerhetjük, rendezvényeket is szoktak itt tartani. Padok, asztalok is rendelkezésre állnak a piknikezők számára.

A rom mögötti piros - (sáv) jelzésen leereszkedünk a temető mellé, és a jelzésen folytatjuk utunkat. Aki akar, tehet itt egy kitérőt a jobbkéz felől található régi sírokhoz, benn a benőtt növényzetben kell keresnie....

Következő látványosság a sárga - (sáv) és zöld m (Mária-út) jelzésen a Kő-völgy sziklái, ahol falat is másztak éppen. A sziklák közé helyenként be tudunk bújni, több kisebb üreg is található itt.

A Kő-völgyet elhagyva, cserjés részen érünk fel egy füves parkolóhelyhez, itt menjünk át szemben az úttesten...

Füves részen visz tovább az utunk, majd jobbkéz felől a kisdörgicsei templomromot célozzuk meg, illetve annak már csak a falmaradványait...

A romtól visszatérünk a füves útra, ami beér az erdőbe. Itt a sárga + jelet követve, balra fordulunk immáron Mencshely feletti Halom-hegyre kapaszkodunk fel egyenes, közepes emelkedővel! Amint felértünk az emelkedőn, jobbra fordulunk, majd követjük a "Kilátó" feliratot és a piros háromszög jelzést. (A térképeken még kék háromszöggel jelzik,de a fákra már pirossal van felfestve!!!)
Felérve a Vulkán-tanösvényre, felmehetünk egyből a kilátóhoz, de érdemes megnézni a vulkán installációkat és bemenni a kráterbe is (jobbra egy kis kitérő).
A Kossuth-kilátóról csodás a panoráma az égtáj minden irányába.

A kilátó alatt a kék T (tanösvény) jelzésen megyünk le...egészen a lenti parkolóig.
Utunkat a pincesoron folytatjuk (kék - jelzés), míg elérjük a Dörgicsét és Mencshelyt összekötő közutat, egy kereszt mellett.

Átmegyünk az úttesten, majd a szemközti erdőben folytatjuk az utat, szintén pincék mentén. Innen szép a kilátás Dörgicse és a Balaton irányába.

Az erdős részt elhagyva, egy rét mentén feltűnik a Nivegy-völgye.

A réten haladva (balkéz felől erdő), a települések egyre közelednek, de nem érjük el őket, mert egy bal oldali csapásra kell rákanyarodnunk (vízmosás, pocsolyás rész). Nemsokára a Herendi templomrom-hoz érünk, de annak már csak a falmaradványát találjuk meg.

Átvágunk a villanypásztoros részen, majd jobbra- ezután pedig a zöld + jelzésre érve balra fordulunk.
 Immáron a Szent Balázs-hegyen folytatjuk utunkat.

A Szent Balázs templom romja utazásunk utolsó történelmi látványossága...

....innen végül visszaereszkedünk Dörgicsére (piros L jelzés)...
A  templomromtól visszafelé megyünk egy darabig, ahonnan jöttünk,s a kereszteződésben egyenesen tovább, Dörgicse irányába!