2017. március 28., kedd

Vadálló-köveken át a Prédikálószékre

A háromnapos dunakanyari kirándulásunk egyik programja volt a Vadálló-kövek és a Prédikálószék. A Vadálló-kövek a Visegrádi-hegységben található vulkanikus eredetű sziklák közkedvelt elnevezése. A meglehetősen omladékos és kies helyen lévő sziklaalakzatokat főleg a 20. század elején látogatták a magyar hegymászók, mint mászóiskolát.
Dömös településen parkolva, indulunk be gyalog a templom melletti Szent István, majd Királykúti utcán. Itt már táblák segítenek, szinte lehetetlen eltévedni. Mehetünk végig az utcán, ahol az egyik háznál zsíros kenyeret és italt vehetünk, vagy rátérhetünk balra a Rám-szakadék tanösvényre. Mindkét útról elérünk a Szentfa kápolnához, egy nagy pihenőhelyhez és kegyhelyhez. Tiszta vizű friss erdei forrás, fából készült faragott pihenőhely és a fákon levő Nagyboldogasszony ikonok találhatók itt.
És innen balra indulva, piros háromszöggel jelzett úton kezdjük meg az egyik legnehezebb terepű utunkat. Első túrának nem ajánlom, sőt jobb ha van mögöttünk már tapasztalat és edzettség. De ne ijedjünk meg, hanem fedezzük fel eme vadregényes helyet.
Az első pár száz méteren is már felfelé tart az út, majd elérünk az első olyan ponthoz ahol megállunk s elgondolkozunk, hogy tovább akarunk-e menni. Persze, hiszen azért vagyunk itt! Elkezdődik egy erősen meredek terep, itt már csak halványan vehető ki a "fő" csapás, mivel a legtöbb ember ott megy ahol a legbiztonságosabbnak látja. Köves, gyökeres a terep, óvatosan haladjunk felfelé.
Pár száz méter után érkezünk a második olyan részhez, ahol már erős akaraterőre van szükség, hogy továbbmenjünk. Ez még meredekebb, itt már sziklás, köves részen tudunk rendkívül óvatosan felfelé mászni. Igen, helyenként ez a megfelelő kifejezés, hogy szinte mászni kell. Zihál a tüdő, és nem látod a végét! Ahogy tudsz, úgy mész felfelé, a piros háromszög néhol a sziklára van felfestve. Ezen a nehéz szakaszon felérve kezdenek kirajzolódni a hatalmas sziklaalakzatok, a Vadálló-kövek. Nevük is van, fentről lefelé haladva: Árpád trónja, Felkiáltójel, Függőkő, Bunkó, Szélestorony és Nagytuskó.
A bátrabbak egészen kimerészkednek a sziklák szélére, ezt azonban nem ajánlom, mivel itt már fordultak elő balesetek. Rendkívül meredek a Vadálló-gerinc oldala, már 500-600 méter között járunk. 2016 augusztusában egy nő gurult le a meredek oldalon, súlyos sérüléseket szerezve, mentőegységnek kellett lehozni, az esetről leírás:
Súlyos baleset a Vadálló-köveknél
A sziklaalakzatoknál érdemes kigyönyörködni magunkat, amúgy is ránk fér a pihenés a hegyi menet után. Alant hatalmas völgy terül el, és ragadozómadarak vijjogása visszhangzik mindenfelé.
Keskeny csapáson haladunk a sziklák mellett, köves, gyökeres az útvonal. Az utolsó sziklát elhagyva elkezdődik az utolsó pár száz méter, és ez is meredeken felfelé! ,szerpentinszerű földcsapáson araszolunk a hegygerincen, én száraz időben voltam, gondolom esőben hóban extrém a csúszásveszély! Felérünk egy enyhébb erdei részre, itt már az utolsó 100 métert széles úton tesszük meg, pár perc múlva kirajzolódik a Prédikálószék 639 méteren álló, 2016-ban átadott új kilátója. Kattints: ÚJ KILÁTÓ

A kilátó körül padok, szemetes található, mellette hatalmas fakereszt néz a Dunakanyarra. Páratlan a kilátás, innen a legtökéletesebb a látkép! Kigyönyörködve magamat, indultam vissza. Lefelé sem könnyebb a menet, hiszen a csapások megtévesztően a sziklákra is kivihetnek, szóval figyeljünk a piros háromszögekre. Lejjebb érve, a kritikus helyeken lépésenként ereszkedve jutunk lejjebb a sziklás terepen. Felfelé 1,5  óra alatt, lefelé 1 óra alatt tettem meg az utat. Mire leértem Dömösre, bevallom, éreztem a lábaimat, bár ezt a túrát a Rám-szakadék után, vagyis azzal egyben tettem meg. Ajánlom mindenkinek, aki már túl van 1-2 túrán és szereti a vadregényes kalandot. Odafigyeléssel és kedvező időjárási körülmények között nem lehet baj! Ne hagyjuk ki! 😎

Dömös, a templom mögötti parkoló

Indulunk befelé a Szent István, majd Királykúti utcán.

A Szentfa kápolna, innen a PIROS háromszög jelzésen indulunk felfelé!

Térképes segédletek az út szélén kitéve

felfelé a "Lélekszaggatón"

Köves, gyökeres, sziklás és erősen meredek a terep 400-500 méter között... Ahogy tudsz, úgy haladsz felfelé!

A Vadálló-kövek mellett halad a csapás, az egyik szikla egy fej formához hasonlít.

A Vadálló-gerincen!

És nincs vége, hanem még tovább mész felfelé! Közel a 600 méterhez!

639 méteren a Prédikálószék új kilátója!

A kilátó szintjein színes, képes történelmi leírások találhatók.

Páratlan panoráma a Dunakanyarra és a szemben elterülő Szent-Mihály hegyre!

Visszafelé a Vadálló-kövek mentén

Ki mint tud, úgy ereszkedik le a sziklás terepen! Figyeljünk oda!

Légi felvétel a Vadálló-gerincről.