2017. március 12., vasárnap

Csobánc túra

Gyulakeszi felől érkeztünk. A faluban a templomnál kanyarodtunk a Csobánc felé. Az aszfaltos út egy idő után köves-földessé válik, mígnem elérjük a nagy fakerítéses parkolót. Itt hagytuk a járgányt, mindenki itt parkol, aki a Csobáncra túrázik. Egy siklóernyős is ekkor ért oda, eszembe jutott, hogy neki nehezebb a több tíz kg-os hátizsákkal felkaptatni a 378m-es tanúhegyre. Voltunk már nyáron, de ezen az úton télen se fázik az ember, mire felér az 1200-as években épült vár maradványaihoz. Rövid kaptató után elértük azt keresztet, mely a körtúra elágazása is egyben. A kereszt melletti oszlopon két jelzés található. Egy Vár felirat és egy Mária-út jele. Mi balra folytattuk utunkat, a Vár jelzés irányába a zöld sáv jelzésen. Egyre kövesebbé válik az útvonal, olykor nagyobb bazaltköveket kell átlépni. Pár kanyar után csapásunk az úgynevezett "Rossztemplom"-nál csatlakozik bele az Országos Kéktúra útvonalába, melyen jobbra fordulva értük el az első kilátópontot. A bazaltköves-morzsalékos út mentén egy félig ledőlt pad és csodás panoráma fogad minket. Egyre kövesebb, sziklásabb úton kanyarogva végül elértük a vár romjait, rengeteg fecske cikázott éppen a fejünk felett. Szeptember révén készülődnek. Hamarosan indulnak dél felé. A csobánci vár maradványai egyre jobban porladnak-omlanak, pár éve még több falmaradvány állt a tanúhegy peremén. Körbejártuk a romokat, ámultunk a varázslatos kilátáson.  Közben a siklóernyősök is felértek, hatalmas csomagjukat letéve, megpihentek a fennsík egyik padján. Észak- kelet irányba a füves-fás tetőn átvágva elértük a perem túloldalát, ahol egy nagyobb szikla, rajt a kék sáv jelzéssel mutatta, hogy erre vezet a Kéktúra útja. Innen is csodálatos a rálátás a Badacsony, Tóti-hegy és Gulács felé. A tanúhegy keleti oldalán fokozott óvatossággal ereszkedtünk le, itt sziklákon kell lépcsőzni, de helyenként bazaltmorzsalékos a meredek csapás. Olykor fába tudtunk megkapaszkodni, melynek kapaszkodó-ága simára van koptatva, érzékeltetve ,hogy előttünk mások is így jutottak lefelé. Ezen a szakaszon történt múltkor a szerencsétlen eset, amikor is mentőhelikopterrel kellett a pórul járt turistát lehozni a hegyről. Itt tehát legyetek óvatosak, ha erre jártok! Erdei szakaszon vágtunk át, majd leértünk a pincesorra, itt elhagyjuk a Kéktúra útvonalát, mivel jobbra a zöld jelzésű Mária-útra kell rátérni! Szőlők, pincék mentén - szintén szép panorámákkal - elérjük a Szent Donát kápolnát. Innen érdemes felnézni a Csobáncra, festői a kép a tanúhegy és kápolna együttesével. A kápolna után szűkebb ligetszerű útra, jobbra kanyarodtunk- továbbra is a zöld Mária-út jelzésen maradva. Nemsokára visszaértünk az elágazáshoz, a kereszthez, ahonnan balra-lefelé fordulva már csak pár perc a parkoló. Ez a kör 5 km távolság és nagyjából 2 órás program.

A túrát a Kirándulástippek oldal segédlete alapján jártuk be:
Kirándulástippek-Csobánc

A vár történetéről bővebben itt olvashattok:
Csobánci vár története

KÉPEK

Gyulakeszi felől érkezünk a fakerítéses parkolóba

Ez a fakorláttal körbevett parkoló, innen tovább már csak gyalog lehet menni. Edzettségtől függően, 30-50 perc alatt érünk fel a várhoz.

Rövid kaptató után szembetaláljuk magunkat ezzel a kereszttel. Balra, a Vár felirat irányába megyünk!

A naplemente színesbe borítja a hegyet.

A Rossztemplom. Itt jobbra fordulunk az Országos Kéktúrára

A Rossztemplom, naplemente idején

Felfelé a bazaltköves úton...

Túránk első kilátópontja, a hevenyészett padnál.

2016, decembere. A naplemente előtti percek, a felfelé vezető útról: a Szent György-hegy panorámája.

Meredeken haladunk felfelé

Fent már teljesen köves az út, ami helyenként csúszhat is, erre vigyázzunk.

Közel  a csúcs, közel a Nap lebukása.

Egy sziklás kiszögellésről szépen látszik az alattunk elterülő táj

Felértünk a vár romjaihoz, a Hold is feljött a bástya fölött.

Lebukott a Nap, de a romok sziluettje élesen látszik.

Megtépázott magyar zászló emlékeztet, hogy itt bizony véres csaták folytak évszázadokkal ezelőtt.

Látkép a romokra, az egyik falról. 😎

Saját felelősségre felmehetünk a romokra, éppen a Szent György-hegyet és Badacsonyt nézem.

Utunk folytatásaként átvágunk a Csobánc füves fennsíkján.

A keleti peremen elérjük az Országos Kék túra jelzést

Óvatosan lehet csak lejutni, visszafotóztam a sziklás szakaszra, ahol lejöttünk!

Leérve az erdőből, jobbra a zöld jelzésű Mára-útra térünk rá. Nagyon szép ez az útszakasz is.

A Szent Donát-kápolna és a Csobánc

Visszaértünk a parkolóhoz.

Útvonalunk berajzolva

Útvonalunk rajz nélkül.

Ez is az útvonal, nyilakkal is kisegítve a haladási irányt. Indulás a "P" parkolóból.