2017. március 17., péntek

Tihany gejzírmező

A Belső-tó mellett parkolunk le, innen kezdjük meg kirándulásunkat. Ez még a legelső túráim egyike volt, ezért jelen esetben az útvonalat a  Kirándulástippek.hu oldalról idézem:
Belső-tó partján megyünk tovább a sportpálya széléig, ahol balra kanyarodunk a szürkemarhagulya legelőjének kerítésénél.

A kerítés sarkánál újra megpillantjuk a sárga kereszt jelzést, jobbra tartunk, majd két perc múlva egy kereszteződésnél utunk balra tart az erdőbe.

Gejzírmező

Enyhe emelkedőn érjük el első gejzírkúpunkat, a csodálatos kilátást nyújtó Hármas-hegyi kúpot. Innen már nincs messze a leghíresebb sziklaalakzat, az Aranyház-gejzírkúp. A panoráma valami elképesztően szép, belátjuk szinte az egész félszigetet, a Belső-tavat, a falut az apátsággal, a félsziget peremén körbefutó dombok láncolatát, a Füredi-öblöt.
A félszigetre jellemző gejziritkúpok vulkáni működés utóformái, kova-és mésztartalmú forróvizes iszap feltöréséből származó földtani alakzatok. Száznál is több található itt a félszigeten belőlük, a tanösvény is jó pár mellett elhalad, változatos neveket adtak legtöbbjüknek, leglátványosabb, az egyedülálló panorámájú Aranyház.
Érdemes balra tartanunk tovább a tanösvényen, az út egy kört ír le a hangulatos tölgyerdőben, érintve néhány érdekes sziklaalakzatot, az Átjáró-barlangot és a Kalapos-követ többek között.
Egy terméskövekből kirakott barlangszerű mélyedésben a félszigetre jellemző kőzetekből találunk egy kis kiállítást, majd innen a tanösvényen, ill. a sárga kereszt jelzésen tartsunk tovább a Gejzírmező irányába.
Több érdekes gejzírkúpot érintve, pl. Borz, maradjunk továbbra is a tanösvényen egy elágazásnál jobbra tartva, a Hálóeresztő felé, pár perc múlva a Félbevágott kúp mellett érjük el a kereszteződést a Hálóeresztőnél, ahol immár a sárga sáv jelzést fogjuk követni jó darabig a Csúcs-hegy irányába.
Utunk le-föl hullámzik a Szarkádi-erdő romantikus tölgyerdejében, néhol pazar kilátást nyújtva a Balaton víztükrére. Hamarosan leérünk egy köves útra, az Erdei Iskola elé, itt balra tartunk, majd a jelzett út jobbra befordul az erdőbe, és felkapaszkodik a Gurbicza-tetőre.
Az út legszebb szakasza itt kezdődik, a következő 2 kilométer Magyarország legpazarabb turistaútjai közé tartozik, parádés a kilátás a Balatonra, egészen a Badacsonyig ellátunk, a Köröshegyi völgyhídtól a Sajkodi-öbölig.
Utunk végig a gerincen fut, a Balaton partja közvetlenül, mélyen alattunk, majd hamarosan meredekebben kezd emelkedni a Csúcs-hegy (232 m), a félsziget legmagasabb hegycsúcsára.
Mielőtt elérnénk a sziklás csúcsot, kis kitérőt tehetünk balra az oldalában nyíló Sobri Jóska-barlanghoz, amely egy gejzír forrásbarlang.
Mondanunk sem kell, hogy a Csúcs-hegyről nyíló kilátás is lenyűgöző, főleg nyugati irányban a Balaton felé.
Közvetlenül a csúcs alatt jobbra ágazik le a zöld háromszög jelzés a Belső-tó felé, itt lerövidíthetjük utunkat, ha már elegünk van a csodás kilátásból. Mivel innen tovább már túráztam (lásd leírást lejjebb) , nem mentem most tovább, hanem ezen a zöld háromszöggel jelzett úton ereszkedtem le, majd  szőlősorok között mentem vissza a kiindulópontomhoz, a Belső-tó melletti parkolóba.
Képek

Megkezdjük utunkat felfelé a gejzírmezőkhöz, az útról visszafordulva a Belső-tó panorámáját élvezhetjük.

Közeledünk az Aranyház gejzírkúphoz.

Az Aranyház gejzírkúp

A gejzírmezőn tovább kalandozva sziklákat, átjárókat lelhetünk.

A Szarkádi erdőn át

Útban  Csúcs-hegy felé, érdemes visszafordulnunk és megtekintenünk a panorámát

A Csúcs-hegyről lejövet, szőlősorok mellett értem vissza a Belső-tóhoz, visszapillantva megnéztem az Apáti-hegy Őrtorony kilátóját.