2017. március 10., péntek

Tihany-Őrtorony Kilátó,Nyereg-hegy, Csúcs-hegy

2016 őszén az első tihanyi kirándulásunkat az új, római őrtorony kilátó átadása utáni  napokra szerveztük. Sokan voltak kíváncsiak a Sajkodon levő Apáti- hegyi kilátóra, így mi is ott kezdtük a túránkat. Sajkodon parkoltunk le, egészen az erdő alatti Mályva utcáig mentünk fel a kocsival. (Azóta megrendszabályozták a forgalmat, csak a fenn lakók hajthatnak be, ezért lenn a kávézó előtt, mellett hagyjuk az autónak)
Innen jelzett turistaút visz fel erdőn keresztül a kilátóhoz. Nagyjából 10 perc alatt fel lehet érni. A kilátóról szinte körpanoráma nyílik a félszigetre. Nézelődhetünk Balatonfüred irányába, de Aszófő vagy éppen  Badacsony felé is. A 216 méteres Apáti-hegyre épített kilátóhoz több út is vezet, és innen is folytathatjuk utunkat többféle lehetőség közül választva. Pár perces kitérőt teszünk a kilátó alatt, a Külső-tavak irányába, kitaposott ösvény visz ki sziklaszirtekre. Egy emlékhely mellett elhaladva, kiérünk a sziklapadokra, ahonnan magunk előtt-alatt látjuk a Külső-tavat.
Miután kinézelődtük magunkat, a Nyereg-hegyre tartunk, ahol az utunk egyik felén sziklák, másik felén a sajkodi mélység kísér. A panoráma leírhatatlan, látni kell! Több kilátópont van, mindegyik helyről gyönyörű a rálátás a Balatonra nyugati irányba. A Nyereg-hegy végén térjünk le jobbra egy kis csapáson, és a sziklák, amiken eddig haladtunk, azok a sziklák alá érünk. Felénk magasodnak, a napfényben ragyognak. Eme kitérő után folytattuk utunkat a Csúcs-hegyre, jelzett erdős és sziklás terepen  vezet utunk. A Csúcs-hegyről is kilátás nyílik, illetve lemehetünk a szikla alá, ahol egy üreg található- Sobri Jóska barlangja. Egyenletesen ereszkedő utunk hol erdőben, hol a szirt szédítő szélén vezet tovább, ezekről a helyekről rálátunk a félsziget déli  nyúlványára, szintén páratlan szemszögből. Jó negyed óra múlva jobbra kanyarodunk le, és visszafelé az alsó sajkodi aszfaltos úton jövünk vissza, egészen a kiindulóhelyünkig, ahol az autót letettük.
2-2,5 órás túra
KÉPEK

Őrtorony kilátó az Apáti-hegyen

Panoráma a kilátóból ősszel

.....és tavasszal.

A kilátó alatt, vékony csapáson kimegyünk a Külső-tó feletti sziklapadokra, ahonnan egészen alánk terül el a látvány.

Nyereg-hegyi panoráma, Sajkod fekszik alattunk

Ez is a Nyereg-hegy. Sziklaszirtekről nézve nyugati irányba...

A Nyereg-hegyi sziklák alatt, itt éppen tavaszi naplemente sugarai ragyogják arany színbe.
A nyereg-hegyi látkép Sajkodra és Balaton nyugati irányába.
Nyereg-hegy, újabb kilátóponton!

A Csúcs-hegy, a szikla alatti üreg, a Sobri Jóska barlang.

A Csúcs-hegyet elhagyva, déli irányba haladva, naplemente idején a félsziget!

Ereszkedő utunk során a szirteken még több kilátópontot is érintünk.

Térkép a sajkodi kilátóról és a hegycsúcsokról.

Tihany egész térkép. Kattintva nagyítható!