2017. március 13., hétfő

Gyaloglás - Kezdőknek

Lassan elérkezik a tavasz, kedvezőbb időjárási körülmények a szabadban való mozgáshoz. Szeretném saját eredményeim alapján megosztani a gyaloglással kapcsolatos tapasztalataimat, tanácsaimat, hogy jobb egészségnek örvendjünk. Ez az írás nem a profi sportolóknak, hanem az abszolút kezdőknek szól. Nem a tudományos eredményekről írok, arra van szakirodalom, hanem a saját tapasztalás alapján, illetve tippeket adván aki most kezdene el tenni a jobb egészségért.
1. Döntsd el, hogy megmozdulsz, helyetted nem fogja senki megtenni. Akarni kell, és csinálni ennyi az egész
2. Legfontosabb egy , a bokát, lábat stabilan tartó cipő, ne sajnáljuk rá a pénzt, mivel egy rossz lábbeli csak fájdalmat, kínt és sérüléseket (ficam, talp fájdalmak, vér- vízhólyag) eredményez. Egy stabil erős cipő kb 1 - 1,5 évig fog tartani, igénybevételtől függően.
3. A gyaloglás helyszíne lehet Veszprémben pl a honvédségi salakos körpálya, Schönherz pálya de más hasonló biztonságosabb helyszín is, ahol nincs gépjármű forgalom és folyamatosan tudunk gyalogolni. Balaton parton adott a bicikliút és egyéb kedvező lehetőségek. Pár méterre magad elé figyelj gyaloglás közben.
4. Tempó: Ne andalogjunk,ne sétálgassunk, hanem lehetőségeinkhez képest haladjunk, gyalogoljunk. Kezdetben persze lassabban, illetve hozzá kell szokni ehhez is. Az az ideális sebesség,ami mellett még ha társsal vagy, tudsz beszélgetni is kifulladás nélkül.
5. Az első alkalmakat nem fogod élvezni, de ezen át kell esni. Ha még nem mozogtál vagy évek óta nem végeztél hasonló tevékenységet, hozzá kell szokni a tüdődnek, a lábszár izomzatának, meg kell találnod a stabil gyaloglás helyzetét. Pár alkalom után "rááll" a szervezeted az alap szintre, ami azt jelenti hogy el tudsz kezdeni rendszeresen edzeni. Nem fogja viszont annyira megterhelni az ízületeidet mint a futás, mert azzal ellentétben az egyik lábad mindig a földön van, így a testsúlyod fele terheli csak ízületeidet.
6. Pár hét után stabilan és könnyedén menni fog az alkalmankénti 30-60 perc. Én először 30 perc gyaloglás 1 perc pihenő és ismét 30 perc gyaloglást tettem meg. Ezzel kezdtem. Ma már ehhez képest, magamhoz képest jelentős fejlődést értem el. A lényeg hogy minimum meglegyen a 30 perc alkalmanként,de ideális és eredményes az alkalmankénti 1 óra! Heti 3-4 alkalom jó az állóképesség és edzettség növelésére. Ha fogyni akarsz akkor heti 5-6 alkalom este,de amellett a táplálkozásra is figyelned kell.
Időnként, heti egy alkalommal iktass be hosszabb távot! Tegyél rá plusz 30-60 percet a megszokottra!
7. Érezhető előnyei számomra a gyaloglásnak a következők voltak: Kellemes fáradtság, pihentető alvás. Hosszabb távon éreztem hogy napközben energikusabb lettem. A lábszár izomzata jelentősen megváltozott, régebben "nem látott" izmok "jöttek elő". A test izomzata is formálódik. Állóképesség és kitartás növekedés. Lelki megnyugvás egy gyaloglás után, megszűnnek a napi gondok. És amit még észrevettem: Hogy amikor elkapott egy egy nátha vagy enyhébb hasonló betegség, akkor sokkal hamarabb helyrejöttem, szervezetemnek jobban sikerült leküzdeni a tünetet.
Tíz hónapja kezdtem el gyalogolni, és nagyon örülök neki hogy rászántam magam. Ezalatt a kezdeti lépésekhez képest már jó eredményeket értem el, és összességében a kitartásom, a szervezetem állóképessége növekedett.
Kezdjétek el ti is, hiszen ki ne szeretne egészségesebb lenni, jobb közérzetben élni?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése