2017. szeptember 9., szombat

Gaja-szurdok

Bakony keleti szélén járunk, a Bodajk-Balinka-Fehérvárcsurgó háromszög közötti területen. A Gaja patak szelíd szurdoka ez, amit bátran bejárhatnak kisgyerekes családok is. Az út végig szinte egy szintben megy.
Én északról, Balinka határától lekanyarodó útról indultam. Az autót a szurdok bejárata előtt száz méterre leparkoltam, és onnan gyalog Fehérvárcsurgó irányába. Egy ház mellett jobbra térek le, majd indulok a patak melletti útvonalon. Balra időnként nagyobb sziklák, a kanyargós túraút jobb oldalán a Gaja patak, néhol gázlókkal.  Idővel egy fahídhoz érünk, innen több elágazás lesz, és irányjelző táblák. Mi menjünk a hídon át majd tovább a szélesebb úton. ( Szűk csapás visz fel egy szirtre, az útjelző tábla a híd előtt "Vaskereszt" néven mutatja, aki akarja megnézheti kitérőnek. A kereszt mellől ellátni a víztározóig. ) Nagyjából 5 perc után elérkezünk a Központi területhez, ahol egy horgászásra is alkalmas tavat, büfét, nagy létszámra tervezett fedett pihenőket, több tűzrakó helyet, asztalokat is találunk.  Még egy kis játszóteret is építettek ide. A tavat megkerültem és indultam vissza. Most egyel előbbi fahídon keltem át a Gaján, de aztán ugyanoda az útjelző táblához, a kereszteződéshez értem vissza 5 perc után. Innen most a Károlyi-kilátó irányába fordultam. Aki kisgyerekkel van, illetve idősebbekkel, annak ez a rész már megfontolandó lehet a szintkülönbség miatt. Innen visszamehet ugyanarra, a Gaja mentén , a kiindulási pontra, de ha jó kondiban érzi magát, akkor egy jó órás dombos menet vár még rá a kilátóval megtűzve. Én most ezt választottam, tehát a Károlyi-kilátó felé indultam el. Elérkeztem az Alba Regia forráshoz, éppen jókor, mert a kulacsom fogytán volt, a többi víz meg a kocsiban maradt. Szép kis pihenőhely, vízvételi lehetőséggel. Innen tovább a kilátó felé, több helyen ismételten tábla mutatja az irányt. Vadkerítés mellett haladunk immár felfelé, aztán az emelkedő után balra vágjuk le az utat, ez a csapás a kilátóhoz vezet. Szirtre építették
, 2016-ban a fémből épült Károlyi-kilátót, ahonnan csodás panoráma tárul elénk az egész Gaja-szurdokkal, a távolban csillogó víztárolótól Balinkáig. A kis kilátón padokat is elhelyeztek. Miután kinézelődtem magam, visszatértem az ide kivezető útra, majd azon visszafelé menve, balra fordultam tovább és haladtam a kiindulási pont felé. Tulajdonképpen végig a vadkerítés mentén haladunk a kék jelzésen, míg egy "Visszavárjuk" feliratú fa oszlopokból épült kapuhoz érünk. A kapun áthaladva, már csak 5-10 perc van hátra, de itt még lesz egy lejtős szakasz, sziklákon át! Nehogy unatkozzunk a végén.
A ház mellé érünk le a sziklás úton, és pár méter után véget ért a körtúránk.
Gaja szurdok a Központi pihenőhelyig, a tóig: kb 45-50 perc.
Visszafelé a Károlyi kilátó féle úton, kb 1 óra.
KÉPEK

Balinka határában lekanyarodtam erre a rossz minőségű, egysávos útra. A Gaja-szurdok előtt kb száz méterre, itt tettem le az autót, 3-4 autónak van parkolóhely.
A turistaút baloldalán ilyen nagyobb sziklák vannak, itt erre éppen felmásztam kíváncsiságból.



Láthatjuk, hogy széles, szintben vezető úton tudunk haladni, jobbra a Gaja patak, itt balra meg sziklák (ahol éppen vagyok)

Egy gázló, az összehordott hordalékból.


Ezen a helyen köveken vezet az út, érdekes a fák itt is megélnek.



Elágazáshoz érünk. A Vaskereszt irányába, át a fahídon

Át a hídon. Szemben, szűk csapás visz fel a Vaskereszthez, de utána  ha megnéztük, jobbra tartunk a széles úton.

Fel a Vaskereszthez.


Miután a vaskereszttől visszamegyünk a fahídhoz, a széles úton haladunk tovább és b 5 perc után elérjük ezt a "Központi pihenőhelyet", horgásztóval, fedett pihenőkkel, padokkal, tűzrakó helyekkel.


A Büfé épülete és a kicsi játszótér.

A tavat megkerülve, visszamegyünk, át a Gaján. Most az irányjelző táblánál a Károlyi kilátó felé fordulunk!

Előbukkan az Alba Regia pihenőhely, a forrással.




Fémből készült a 2016-ban átadott Károlyi kilátó

Rálátás a Gaja-szurdokra és a távoli víztározóra


A kilátó után a vadkerítés mentén, elérjük lassan utunk végét.

Még a végén le, a sziklákon...

Ezen kell lekúsznunk :)

Gaja-szurdok északi bejárata. A kék "P" jelnél parkolhat 3-4 autó

A Gaja-szurdok északi bejárata

Balinka határában, a  fehér színű úton jövök befelé kb fél kilométert

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése