2017. szeptember 13., szerda

Csesznek - Kőmosó-szurdok

2013 augusztus. Átadják Magyarország első Via Ferratáját (Vasalt-út) Cseszneken, a Kőmosó-szurdoknál. Kalandorok és adrenalin-vadászok indulnak útnak, hogy birtokba vegyék e helyet...
A várból, de még az útról se látható ez a sziklaszoros, ahol immáron több mászópálya van kiépítve. A vár alatti murvás parkolóból indulunk tovább a Vár utcán és száz méter után balra térünk be egy ház melletti ösvényre. Kis idő múlva a bokrosba vezető csapásról egy jókora hasadék tárul elénk, megérkeztünk a Kőmosó-szurdokba. Tábla jelzi a fán: Vasalt utak.

Kis összefoglalót olvashatunk arról, hogy mi is ez a Via-ferrata, itt:
Via Ferrata Magyarországon

Itt pedig a cseszneki Kőmosó-szurdok Via Ferratáiról kapunk meg minden információt:
Via Ferrata Cseszneken

Az első pálya rögtön a meder aljáról indul, kis sárga tábla ismerteti a Várpanoráma út tudnivalóit. Egyébként a hasadék szélén óvatosan közlekedjünk, mert a kövek helyenként simára vannak taposva, nagy itt a turistaforgalom. Óvatosan tehát ereszkedjünk le a szurdok aljára, a sziklák közé. Amennyiben via ferratázni érkeztünk, az innen induló első pályán már kezdhetjük is. Egyébként ez egy könnyebb pálya, a legnehezebbet bal oldalt találjuk majd, egy kopár szikla aljáról indulva. Az már extrém pálya. A fenti linken minden pálya leírását megtaláljuk!
Én nem Via Ferratázni jöttem, bár a jövőben valószínűleg kipróbálom ezt is. Tehát a szurdok, mászás nélkül is nagyszerű  élményt nyújt, kb 200-300 méter hosszú csak, de annál lélegzetelállítóbb helyszín. Kétoldalt indulnak aztán a többi mászópályák, fenn a fák feletti sziklákról a mászók hangjait hallhatjuk. Balra felettünk a vár, bár a fejünk felett záródó lombkorona miatt ezt nem látjuk. A szurdokba továbbhaladva, erdei terepre szelídül a hasadék, innen kb 10 perc alatt kiérünk a településre, és balra kanyarodva visszamegyünk a parkolóba.
Bejárás, Via Ferratázás nélkül, kb 1 óra.

KÉPEK

Vár utcai parkoló, innen induljunk tovább, aztán száz méter után balra térjünk le egy ház melletti csapáson

A fák közül kibukkanva, rögtön a Kőmosó-szurdok elejére érünk. Innen indul egy mászópálya

Kegyhely  a sziklába vájva

A hasadék elnyel....

Egyik pálya elején,de itt csak a fotó kedvéért! Védő- és mászófelszerelés kötelező!

Felmentem egy szikla tövéhez, alant a turistaút, pihenőpadokkal

A legextrémebb pálya leírása

Az extrém pálya eleje

Az erdőből kibukkanva, Csesznekre visszaérve. Balra fordulva visszamegyünk a parkolóba.

Kék "P" a murvás parkoló, nyíllal jelzett a helyünk, s a pirossal színezett útvonal a Kőmosó-szurdok.