2017. szeptember 15., péntek

Bakonynánai Római fürdő - Nyáron

Az őszi időszakkal ellentétben, amikor a lomb nélküli terepen messzire ellátni, a nyári fülledt, párás és félárnyékos időszakban a Gaja-patak szurdoka dzsugelszerűvé változik. Minden zöldell, mohák, páfrányok, borostyánok és legkülönfélébb növények burjánzanak a Gaja-patak mentén.
Ismét Olaszfalu felől érkezünk, majd Felsőperénél kanyarodunk le Bakonynána felé.
Bakonynána határában jobbra térünk le, majd azonnal balra a Prém-malom vendégház felé. A vendégház előtti füves területen tudunk parkolni, innen indulunk a népszerű kirándulóhelyre. A malomházat megkerülve, majd az erdőbe érve, a kijelölt turistaútról jobbra térjünk le egy keskeny csapáson, a Gaja-patak mellé. Miért? Azért,mert itt sokkal látványosabb és izgalmasabb terepen haladunk mint ha fennmaradunk a kijelölt úton. Hatalmas sziklák, gázlók, kidőlt fák és megannyi akadály, amit leküzdve haladunk előre. Ne duzzogjunk, ha vizes lesz a bakancsunk, mert néhol kissé érheti a patak a lábunkat átkeléskor. Csodás fotókat lehet készíteni a természet eme zöldben pompázó helyszínéről. Páfrányok, mohák mindenfelé, zöldben virítanak a máskor szürke sziklák... Pár száz méter kalandos út után végül felkapaszkodunk vissza a kijelölt útra, bár a patakmeder is elvisz a célpontunkhoz. Fenn elérjük azt a jellegzetes fát, aminek kígyózó, csupasz gyökerei mellettünk magasodnak. Innen egy kisebb kacskaringózás után kb tíz perc után elérjük a pihenőhelyet, ahol esőbeállók, padok, tűzrakóhely van kialakítva. A Római-fürdő vízesése ez után következik, kb. 100 méterre! Kétoldalt hatalmas sziklák, közötte folyik - olykor zúdul-  le a Gaja-patak. Itt óvatosan mászkáljunk, mivel több baleset is történt már az évek során. Miután megcsodáltuk a látványosságot, visszafelé a kijelölt úton érjük el kiindulóhelyünket, a Prém-malom vendégház melletti füves parkolót.
Fotózással, nézelődéssel 1,5-2 óra.

KÉPEK

Ez egy őszi felvétel, itt a Prém-malom vendégház előtt parkolunk le, és a birtokot balra kerülve indulunk el kalandos utunkon.
Parkolónk a Prém malom vendégház előtt.

A vendégházat megkerülve, az erdőbe érve, térjünk le jobbra, a Gaja-patak medrébe! Itt lesz igazán élménydús a kirándulásunk.

Gaja-patak szurdokvölgye

Ilyen kalandos terepen haladunk, néhol köveken jutunk tovább, vagy éppen kidőlt fák alatt kerülünk.

Minden zöldben pompázik

Átkelés a gázlón. Nemsokára elérünk egy pontra, már nem nagyon tudunk a szurdokban továbbhaladni, ezért felkapaszkodunk a jelzett útra. A turistaúton haladunk tovább.

Ez már  fenn, a turistaúton. Jellegzetes fa, a csupasz gyökereivel.

Római fürdő előtti pihenőhely

A pihenőhely után száz méterre, elérjük a vízesést, a Római-fürdőt

Római-fürdő vízesésénél. Csak óvatosan!

Erdei úton, vissza a kiindulási helyünkre.

A PIROS P a parkolóhelyet jelöli, a Prém Malom mellett.Kék jelzésen megkerüljük a vendégházat, majd a kék-piros jelzésre (ez csak itt a térképen kék-piros, egyébként nincs jel) rátérve, lemegyünk a Gaja-patak szurdokába. A térképen a kék-piros szakasz a túra szurdok része, majd felkapaszkodunk a KÉK jelzésű turistaútra, mely elvezet a Római Fürdő vízeséshez.