2017. augusztus 20., vasárnap

Tihany - Gejzírmezők 2

Itt érdemes leparkolni (ingyenes): Az Aranyház  utcán lejövünk a Családi Szabadidőpark (balra) mellé, és indulunk előre a murvás úton
Útvonalunk első fele a már régebben ismertetett útvonalon halad. A Belső-tó mellett parkolunk, ha az Aranyház utcán lemegyünk a Családi Szabadidőpark mellé (Belső-tóval átellenben  murvás út túloldalán, fadeszka kerítéses ingatlan), ott nem kell fizetni sem. A murvás úton indulunk, majd pár perc után balra térünk  be az erdőbe. Sárga kereszt és zöld jelzés, ezen haladunk felfelé. Az erdei út elején rögtön információs leírást találunk a Gejzírmezőkről: Ezen a területen található a félsziget több mint száz sziklaformációjának nagy része. Fa lépőkön indulunk, elsőnek a Hármoshegyi-kúpot érjük el. Tetejéről pazar kilátás nyílik a sajkodi részre, a Belső-tóra és az Apátság felé az ősközségre. Miután rácsodálkoztunk a félsziget szépségeire, indulunk tovább és nemsokára az Aranyház-gejzírkúpnál találjuk magunkat. Csodálatos sziklaformáció, minden évszakban más arcát mutatja! A gejzírkúpok közül ez a legnevezetesebb! Megállunk, gyönyörködünk, szétnézünk. A természet magával ragad! Elágazásnál vagyunk a szikla tövében. Balra folytassuk utunkat, majd pár méter után ismét balra: Egy körúton érintjük a három következő kúpot: Átjáró-kúp, Kalapos-kúp és Borsóköves-kúp. Mindegyik külön érdekesség, járjuk őket körbe, információs táblák tájékoztatnak minket az alakzatokról. A körút a Borsóköves-kúp után visszacsatlakozik a fő útvonalra, itt ismét balra folytatjuk utunkat. A következő szakaszon elágazások, letérések találhatók, de maradjunk a sárga jelzésen, a célunk a Hálóeresztő. Kb negyedóra után elérjük a nagy elágazást. Na itt most (az őszi túrával ellentétesen) nem jobbra, hanem balra térünk le,  a tábla is mutatja:  Hálóeresztő.
A fák között már látni a Balaton víztükrét, évszázados halászatot folytattak ezen a részen.
A monda szerint: "Tihanyban halászták, amikor még volt, a gardát, a látott halat, amelyet a halleső halász a parti hegy tetejéről figyelt, és észlelt sötét foltként, majd jelzett a vízen lévő társainak, merre haladjanak. Ezt nagyon szépen és részletesen leírja Herman Ottó. Aki a vonuló gardát a hegy tetején figyelte, az a hegyenjáró nevet viselte."
Két pad szolgálja a pihenésünket, de haladjunk tovább a Félbevágott-kúp felé. Valóban, ilyen fél-üreg szerű képződmény, most éppen sárgás árnyalatban pompázott, révén hogy már eléggé lenn volt  a Nap.
Innen
az újlaki templomromhoz ereszkedünk le. A fák alatt már látni a Club Tihanyt, látni a túlparton a szántódi révet, látni a kőröshegyi völgyhidat! Szabad szemmel átláttam a túlpart házaira, mivel a félsziget legdélebbi csücskére vitt a kalandos út! A fák közül tisztán hallani amit alant beszélnek a parton. Az újlaki templomrom fákkal, növényekkel benőtt maradványa pedig ősi jelenségként pihen az erdőben (Aki csak a templomromot szeretné megnézni, annak a sokkal rövidebb úton ajánlott: Club Tihany mellett leparkol, és a portán átkéretőzik az üdülőtelepen. Kb 5 perc és itt van a romnál)
Ezután visszafelé mentem a Cser-hegy irányába. Kanyargós, fenyves és lombhullatók váltják egymást. Egyre több a kidőlt fa, akadályként küzdjük le őket!
Elértem a Kerek-hegyre, ahol jobbra tőlem romos kőfal maradványai húzódtak. A Kerek-hegyen valami bekerített adótorony mellett visz az út, azt megkerülve már gyorsan lejt a terep, nemsokára kibukkantam egy aszfaltos útra. Innen kb 50 méter a főút.  Azon átkelve , jobb oldalon megyünk kb 100 métert, majd letérésbél jobbra visz tovább a zöld jelzésű turistaút, be a fák közé.  Ez az Akasztó-domb. Meredek kaptató jutott végül,de nem bántam meg! A domb tetejéről páratlan panoráma nyílik a Balatonra és az Apátságra, több pontról is!
Videó a panorámáról itt:
Tihany, Akasztó-domb kilátás

Két pados pihenőhely után, kb 20-30 méteres ösvényről a parkolóba értem ki. (Aki csak ide, az Akasztó-dombra jönne fel, annak érdemes itt parkolni, óránként 300 Ft)
A parkolóból kiérve, a főúton átkelve pedig visszaértem kiindulóhelyemre, a Belső-tó melletti, Családi Szabadidőparkhoz. Jó 3 órás körtúra volt rácsodálkozással és fényképezéssel együtt, le-fel hullámzó terepen.
Nem bántam meg ezt a délutánt sem!
KÉPEK!

Parkolás után a murvás úton indulunk, tőlünk jobbra a Belső-tó , Kis-Erdő tető, sajkodi csúcsok...

Kb öt perc után balra térünk le, be az erdőbe! Információs tábla és jelzések mutatják az utat!

A Hármoshegyi-kúp

Panoráma a Hármoshegyi-kúpról

Az Aranyház-gejzírkúp csúcsánál

Az Átjáró-kúp képződménynél

Kalapos-kúp

Borsóköves-kúp

A sárga jelzésen végig, a Hálóeresztő felé.

Balra folytatjuk túránkat!

Pihenőhely a Hálóeresztőnél

A Hálóeresztőnél átlátni a déli partra, a völgyhídra

A Félbevágott-kúphoz érünk

Az újlaki templomromhoz vezető ösvény a tihanyi túraút legdélebbi szakasza! A fák között látni a szántódi révet, a déli part házait!

Az újlaki templomrom

Visszafelé a Cser-hegyre, jobbra térünk le! Zöld jelzés a fákon!

Kőfal húzódik mellettünk egy szakaszon, a Kerek-hegyen

Gyakran kidőlt fák mellett, alatt kell menni

A torony mellett visz az ösvény

A Kerek-hegyről ide érünk ki!

Az úton átkelve, jobbra térünk be a zöld jelzésre. Akasztó-dombra megyünk fel!

Szemközt a kilátás!

Az Akasztó-dombi panoráma, a turistacsapás némely pontjairól.

Pihenőhely az Akasztó-dombon

Végül ide, a parkolóba érünk ki az Akasztó-dombról

Áttekintő térkép

Parkolásunk helye piros X-el, a Családi Szabadidőpark mellett, és helyünk már a túraúton , piros nyíllal pozicionálva

Körtúránk utolsó szakasza, az Akasztó-dombon. Onnan leérve, a főúton átkelve érünk vissza a Családi Szabadidőpark melletti  parkolóhelyünkre