2017. október 1., vasárnap

Szent György-hegyi körtúra

Raposka felől érdemes indulni a körtúrára. Raposka településsel szemben aszfaltos, bár kissé kátyús, egysávos út visz fel egészen egy füves parkolóhelyig, ott tegyük le az autót. Ez a parkolóhely egészen fent van a hegy lábánál, pad és asztal is található itt, sok autó elfér, a lent mellékelt térképen jeleztem is. Egy Szent György-hegyi ismertetőtábla informál minket, rajta térkép és leírás.
Sárga jelzésen indulunk tovább, majd pár perc múlva balra az erdőbe fordulunk, a piros jelzésre rátérve folytatjuk meredek kaptatón felfelé utunkat. Ez az első szakasz utunk legmeredekebb része, földes, köves szakasz, de 15-25 perc alatt felérünk a 415 méteres csúcsra.
Miután pihentünk pár percet a padoknál, asztaloknál és rácsodálkoztunk a panorámára, folytatjuk utunkat. Lefelé ereszkedünk, s 1-2 perc után egy újabb kilátóponthoz érünk. Innen is jól látni a Gulácsot, érdemes kitekinteni. Az út folytatásaként lefelé haladunk az erdőben, idővel becsatlakozik az országos kék túra útvonala is. Egy esőbeállót érintünk, itt egy füzet is található,melybe beleírhatjuk élményeinket.
Hamarosan elérkezik utunk leglátványosabb, legvadabb része, a hatalmas bazaltorgonák. Mielőtt leereszkedtünk a Kőkapun, kimegyünk balra egy kis ösvényen a bazaltsípok tetejére. Óvatosan, rendkívüli körültekintéssel! Zavartalan a panoráma Tapolca és keleti irányba, Csobánc felé....Tériszonyosoknak nem ajánlott! A fő útvonalra térve jobbra egy kis csapáson is fel lehet menni, ott is van pár kilátópont.
Miután felfedeztük ezeket a látványos kitérőket, bal és jobboldali csapásokon, a Kőkapun ereszkedünk le.
Itt olykor feltorlódik a tömeg, főleg jó időben vannak sokan.
Érdemes minden méteren körülnézni, és felfedezni a látványos kőóriásokat, 1-2 helyen még be is tudunk bújni közéjük! Lejjebb már a kidőlt, ősi oszlopok mellett haladunk el. Elérjük a  Magyarországi Kárpát Egyesület Balatoni Osztálya által 1934-ben épített Szent György-hegyi (volt Darányi Ignác, ma Kaán Károly) turistaházat, mely Kék Túra pecséthely is egyben. Az ablakban található a pecsét. Innen érdemes kitérni a hidegebb levegőt árasztó Jégbarlang felé. Ahogy leérünk a turistaházhoz és szembe állunk vele,akkor balra egy csapás visz a Jégbarlanghoz. Ennek csak a neve "barlang", tulajdonképpen leomlott bazaltkövek közötti üreget jelöl a megnevezés. A hűvösebb levegő a bazaltkövek közti hideg csapadék kiáramlása miatt érzékelhető. Főleg tavasszal érezzük, amikor a téli hó és jég még a kövek közt, mélyen nem olvadt el és lassan szivárog csak kifelé.... Innen keskeny csapáson haladva még elmehetünk a bazaltorgonák alá, egy kőomlásos részhez is. Bár itt már erősen mozgó, lefolyó köveken kell áthágni magunkat...
Visszatérve a turistaházhoz, a napfényt is megszűrő, sűrű, kacskaringós keleti oldalban indulunk tovább a sárga jelzésen. Kőomláson, kőfalon át visz a csapás, majd elérjük az elhagyatott Ify-kápolnát, az Emmaust. Törmelék és rom ,minden a pusztulás martaléka lesz.... Ify Lajos plébános élte itt remeteéletét, a kápolnára felhúzott magyar zászló jelezte, amikor fogadott zarándokokat és látogatókat.

Ify Lajos plébános építette fel  kápolnát és a hozzá tartozó szerzetes lakot az ötvenes évek elején.
A legendás plébános Fonyódról jött önkéntes száműzetésbe a családja birtokára, hogy ebben a csodálatos panorámájú kápolnában folytassa tevékenységét 1967-es haláláig.
A sírhelye - a kápolnával szemközti melléképület mögött található - ezt jelenleg önkéntesek tették rendbe.
Hegymagas legfelső pincéinél szabadulunk ki az erdőből, majd pincék mentén az 1700-as évek végén épített Lengyel-kápolnához érünk. A mellette fekvő Tarányi-présházat jelenleg újítják fel. Továbbhaladva z 1901-es Oroszlánfejű kútnál van lehetőség ivásra, friss hideg víz folyik az oroszlán szájából... A kúttól pár méterre egy elágazás lesz felfelé, azaz jobbra a szőlők mentén, sok turistajelzéssel. Errefelé kanyarodjunk és kövessük a jelzéseket! Körtúránk jó 3 óra elteltével, a tanúhegyet megkerülve ért véget, ezeken a felső szép, pincékkel tarkított utcákon érünk vissza kiindulóhelyünkre, a parkolóhoz.
6 km távolság 3-3,5 óra fényképezéssel, nézelődéssel együtt.

KÉPEK

Télen jártunk először, itt utunk elején felfelé a kaptatón.

Emléktábla a felfelé vezető út egyik kövén...
Felfelé tartva...
Téli panoráma a tanúhegyekre a 415 méteres Szent György-hegy tetejéről
Első pihenőnk fenn a padoknál

A menedékházban, az emlékfüzetbe írva

Téli pillanatkép, az egyik bazaltorgona tetejéről

Ez szintén a bazaltsíp teteje, más szemszögből. Szemben Csobánc.

Bazaltsípok között...

Romantika a bazaltorgonákon. Szemben a Csobánc. Zavartalan a panoráma.

Mielőtt leereszkednénk a Kőkapun, a fő útvonalról jobbra egy kis csapáson hágjunk fel. Innen visszanézhetjük az előbbi fotók helyszínét, a bazaltsípokat, aminek a tetején kinn ültünk!

Lefelé a Kőkapun, a bazaltorgonák mellett...

Ő is bement az oszlopok közé...

Már a bazaltorgonák alatt, zöldben burjánzott minden.

Réges-rég ledőlt oszlopok mellett haladtunk el...

Leérünk az 1934-ben épült turistaházhoz. A másik oldalon levő ablakában van a Kék Túra pecsételőhelye.

Az úgynevezett Jégbarlang, ez a kőomlásnál levő üreg. A turistaháztól 1 percre van, keskeny csapáson érünk el ide.

A turistaháztól 1 alatt egy vékony csapáson elérjük ezt a kőomlást, a bazaltsípok alatt. Érdemes megnézni!

A turistaháztól a SÁRGA sáv jelzést követjük az erdőben.

Az elhagyott Ify-kápolna, az Emmaus
Az Ify-kápolnából, Badacsonyt néz!

Ify Lajos sírhelye (Varga Norbert Photograpy drónvideójának képmentése)

A sírhelyek a kápolnával szemben, fenn az erdő alatt...

Kiértünk az erdőből, innen a felső utcákról fordulunk vissza a hegyet megkerülve. Innen már csak 30-40 perc a kiindulóhelyünk, a hegy túloldalán levő parkoló

Pincesorról a kilátás

A Lengyel-kápolna
Lengyel-kápolna belseje

Az 1901-es évszámú Oroszlánfejű-kút

Tapolca felől érkezünk Raposka irányába

Raposkával szemben egy buszmegálló mellett kanyarodunk fel a hegy irányába. Felmegyünk egy egysávos kavicsos úton a piros karikával beikszelt helyre, ott található a hegy lábánál levő ingyenes parkoló. Innen pár percig a SÁRGA jelzésen, majd az erdőbe felfelé kanyarodva a PIROS jelzésen indulunk.
Ezt a körtúrát tesszük  meg. 3-3,5 óra fényképezéssel, nézelődéssel.
Útvonalunk másik térképen berajzolva. (Fekete "M" betű a Mennyország kerthelyiség)