2020. október 26., hétfő

Eperjes-tanösvény, Olaszfalu

 

Régóta nézegettem már az Olaszfalu melletti Eperjes-tanösvényt, ma bejártam végre. Az Eperkés-hegyen fut az útvonal. Kiemelném, hogy részben szinte egyáltalán nincs ösvény, csapás.... a fák törzsére festett zöld "T" jelzést kell folyamatosan figyelni/észrevenni. Több alkalommal kerestem én is hogyan merre tovább....
Viszont már nagyon vártam, hogy ködös, eső utáni körülmények között lehessek a Bakonyban - ősszel amúgy is jobban szeretem ezt a régiót, a hatalmas fák, méretek miatt.
Olaszfalu településen belülről a Major utca végén tettem le a kocsit - ez a tanösvény eleje/vége. "Mária-liget" feliratú táblától indulhatunk!
A majorság között átvezető széles füves úton indultam el. Balkéz felől drótkerítés védi a birkanyájat, de a jobb oldali terület villanypásztorral van lekerítve - viszont nincs benn áram. Ez a rész tele volt őzlábgombával, itt elidőztem kissé. Amúgy itt is állatok vannak, birka, kecske, lovak... között gombásztunk egy öreg bácsival egyetemben, aki sampinyont szedett éppen. A tanösvény megkerüli a villanypásztorral kerített részt, felette vezet vissza, majd beleveszik az Eperkés-hegybe, balkéz felől....vékony csapáson.
Jó, hogy volt nálam térképes alkalmazás, különben nem találom meg a helyet, ahol be kell menni az erdőbe, olyannyira rejtve maradt a zöld "T" jelzés. Az erdő ezen része lenyűgözött, a fákról hulló vízcseppek, méretes, zöld mohával borított kövek szanaszét. Itt húzódik a mészkő szikla, mely geológiai érdekesség is egyben. Egyedi hangulatú erdő ez, és bár többször keresni kellett a tanösvény jelzést, érdemes itt időt eltölteni. Sokféle gomba volt errefelé is, őzlábat itt is szedtem elég sokat. A tanösvény kiér egy füves részre is, itt a sziklákat vésik, tördelik egyesek - fosszíliák után kutatva. Régi vadcseresznye fákhoz értem, méretükben ez is megfogott, majd a "csapás" visszaér a tanösvény központi helyére, ahol a sziklák között jutunk fel az Eperkés-hegyre. Itt már hamar elérjük a villanypásztorral lekerített részt, és visszasétálunk a túra kiindulópontjára. Aki még nem volt itt, és van 2-3 órája, érdemes a sziklákat rejtő erdőt felfedezni! 
 
 
                              A Major utca végén, a Mária-ligettől indul a tanösvény!
















             Az ammonitesz lelőhely. Látszik a sziklán, hogy fosszíliák után kutattak....









 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése