2019. április 6., szombat

Kopasz-domb Öreg-hegy Péter-hegy terepe

Indulhatunk a csopaki Boróka utca végéből az erdőbe, de a Fenyves utca végén is bemehetünk a kitaposott, ám jelzetlen ösvényen.

Régebbi bejegyzésem erről a tereptúráról itt:
Első cél a Kopasz-domb Kőfejtő csúcsa (GPS vagy tájoló szükséges) ahonnan kilátás nyílik a Nosztori 73-as főút kanyarjára, a Rendőr iskolára és északnyugati irányba. Innen -ha sziklás mászást választunk- leereszkedünk a kőomláson, vagy a 73-as főúttal úttal szemben állva bal oldalt a sűrű cserjés részen. Most viszont nem megyünk le, hanem visszafordulunk az erdőbe és az Öreg-hegy felé vesszük az irányt. Útközben találunk régebbi autós nyomsávokat is, de maradjunk szintben. E a szint a HuMap GPS térképalkalmazás alapján a tengerszint feletti 260 méter magasság vonala. Ezen a vonalon haladunk az Öreg-hegyen, itt találunk több tisztást és sziklás alakzatokat. Alattunk elhagyva a Márga (Szent Donát) bisztrót, kezdődnek a nagyobb sziklák, tisztások, kopár füves területek. Elérünk egy nemrégiben kitűzött nagy magyar zászlóhoz, ennek pontos helyét alább a térképeken jelöltem. Kőrakás van összeállítva, ebbe van tűzve a zászló, ezt Csopakról vagy a 71-es főútról jól megfigyelve látjuk is, főleg most kopár időben.
Az Öreg-hegyet egy villanyvezetékes sáv választja el a Péter-hegytől, folytassuk utunkat. Nemsokára beleérünk a kék turistajelzésbe, most már ezen menjünk felfelé a csúcsig. Onnan tudjuk felértünk, hogy egy betonkocka formára kék festékszóróval ráírta valaki "Peti 316". Itt Balatonfüred irányába állva, nekünk balkéz felé egy alig látható ösvényen kb 10 méterre sárga szalaggal vannak faágak jelölve, körbeszalagozva. Ezeket a sárga, kissé nehezen észrevehető szalagokat követve elérünk egy fához, melyre csörlővel egy madárodút húztak fel. Innen már látni a tisztást, amire érdemes kimenni. Ez a Péter-hegy legszebb kilátópontja. Szemben alattunk Balatonfüred, szemközt a Tamás-hegy, alattunk a Koloskába vezető út, azaz a Koloska-szoros bejárata. Visszafelé ugyanígy a sárga ragasztószalagokat követve, fel a Péter-hegy csúcsára, onnan a kék jelzésen vissza le a lakott területre, ami a Kőrösi Csoma Sándor utcába torkollik. Innen egyénileg pedig mehetünk kiindulási helyünkre, ami nekem jelen esetben Csopak. Az erdőből a Kőrösi Csoma Sándor utcába kiérve, a legfelső, kék jelzéssel ellátott úton haladtam. Ez elvezet a Petrányi és Szent Donát pincék felett, kék jelzésű turistaút, majd végigvezet az Öreghegyi utcán. Innen érünk vissza a település központjába.
KÉPEK, TÉRKÉPEK

Fenyves utca végén. A füves nyomsávon nekimegyünk az erdőnek, ahonnan keskeny ösvény nyílik.
A Kopasz-domb teteje, tíz méterre előttünk a Kőfejtő csúcsa.

Kilátás a Kőfejtőtől.

Visszafelé, a Kopasz-dombon. Útban az Öreg-hegy felé.

Az erdő felől a felső ingatlanok határához bukkanhatunk ki.

Néhai nyomsáv, valamiért jelölve van azonban.

A nyomsávon haladtam egy ideig, majd letértem balra vissza az erdőbe, ez már az Öreg-hegy.

Az Öreg-hegyen a tszf 260 méteres vonáson érdemes haladni (HuMap alkalmazás alapján), így több kilátóhelyet lelhetünk, illetve sziklás réteket is.

A nemrég kitűzött magyar zászló. A bejegyzés alján levő térképen jelölve a pozíciója!

Elérjük a villanyvezetékes sávot. Magunk mögött hagyjuk az Öreg-hegyet, a túloldalt már a Péter-hegy.

Amikor elérjük a Péter-hegyen levő kék sáv jelzésű turistautat, azon felfelé haladunk tovább.

A csúcson, 316 méteren

A Péter-hegy tisztása, szép kilátóhely!

Ez a sárga szalagozású út köti össze a Péter-hegy csúcsát és a tisztást. Ezeket követve könnyen elérhető a két hely.

Úton visszafelé a Márga (Szent Donát) bisztró felett. Alattunk Csopak és a Balaton

Utunk a három csopaki dombon át.Pozíciónk a piros GPS nyíllal jelölve.

A tszf 260 méter magasságban érdemes haladni, a fentebbi fotókon látható kilátópontok, tisztások ezen a részen találhatók.

Magyar zászló helye, a GPS nyíl pontosan ott helyezkedik el.

Magyar zászló helye, a GPS nyíl pontosan ott helyezkedik el. Szemközt állva lentről, nagyjából az Erdőalja utca felső szakaszával szemben, attól kissé jobbra.

Útvonalam volt.
Pirossal szedve: Kopasz-domb és Öreg-hegy terepe. Magyar zászló helye feltüntetve. Kék szakasz: Péter-hegy kék jelzésű turistaútja. Sárga szakasz: Útvonal a tisztáshoz.