2019. április 16., kedd

Kapolcs - Királykő és hegyi tavak

Kapolcs község felett magasodnak a bazaltorgonák, közülük is legnagyobb a Királykő. A faluból, a Petőfi utcáról negyed órás gyaloglással el lehet jutni a kb 800 méterre levő képződményekhez, melyen egykor Attila hun király vára is állt. Sárga sáv jelzésen indulunk, kék ivókútnál balra tartunk míg az utolsó ház mentén beérünk az erdőbe. Pár száz méter után már kivehetőek a felettünk magasodó sziklaképződmények. A csapáson haladunk tovább, nyugatról érünk a bazaltorgonák mellé-alá. Sárga háromszög jelzésen balra kis sziklás ösvényen fel tudunk jutni a tetejükre, kisebb tisztásról nézhetünk le Kapolcsra. Visszafelé pedig elkalandozhatunk a bazaltorgonák alatt, csak figyeljünk hova lépünk a köves-földes meredek terepen. Lenyűgöző formációkat fedezhetünk fel, megéri rászánni az időt!
Egy órás program, oda-vissza 2 km, bármikor beiktatható!

Ha többet szeretnénk kicsit még túrázni, a sárga sáv jelzésen haladjunk tovább a Királykőt elhagyva (ott, ahol felmentünk a sárga háromszögön). Erdei úton, majd réten kanyarogva, átváltva a sárga kereszt jelzésre feljutunk a Kálomis-tóhoz, ez a Fekete-hegyi tavak egyike. Kapolcs-Kálomis-tó és vissza Kapolcsra 6,5 km.
Képek, térkép

A Királykő

Kapolcs, Petőfi utcából indulunk. Kék ivókútnál balra tartunk, be az erdőbe.

Sárga sáv jelzésen

Elérünk a Királykő és a bazaltoszlopok alá

Tovább a sziklás ösvényen

Balra lesz egy keskeny leágazás, sárga háromszöggel jelölve. Ezen kell felmenni a Királykő tetejére.

Felértünk a bazaltorgonák fölé, kis tisztásra lyukadunk ki.

A Királykő felett

Miután fenn kinézelődtük magunkat, menjünk vissza a bazaltoszlopok alá, be a fák közé. Nézzük meg lentről is a lenyűgöző formákat.

A fák között valóságos kőtengerre bukkanunk.

Ha nem csak a Királykő a célpontunk, onnan továbbhaladva a sárga sáv jelzésen induljunk a hegyi tavak felé, a Kálomis-tóhoz.

A réten átvágunk!

A réten álló fa sárga jelzéssel segít, és azon túl szembe kell az erdei ösvényt keresni utunk folytatásához:

A Kálomis-tó helye:

1. Gyerek koromban sokat táboroztunk a Kálomis-tó partján. Nagyobb volt a tiszta vízfelület anno. (1970)

1. Köszönöm,hogy megosztottad ezt az élményt!

2. Napfogyatkozáskor jártunk arra 1999-ben, Pulán, a volt erdészháznál voltunk egyetemi csoporttalálkozón néháyn napot, és egyik délután korán értünk Kapolcsra,még nem kezdődtek el a programok, ezért rövid túrát indítottunk "hegynek fel" minden előtudakozódás nélkül. Fél óra csatangolás után értünk egy hatalmas csalánoshoz (2-2,5 méter magas csalánok, azóta sem láttam akkorát), amit épp kaszáltak, de az emberke mentek haza. Megoszlott a válemény, hogy a csalánon keresztül kell-e a csúcshoz menni, vagy sem, ezért ketten elindultunk egy vékony, de határozottnak látszó csapáson a csalánok között. Kb. 100 méter "dzsungelharc után ismét kaszált részbe jutottunk, ahol volt egy kis vászonkalyiba, meg mögötte egy cserjés kiserdő. a fák mögött volt egy árnyékos földkör, aminek az északi végén kb. térdmagasságig túl szabáloysan felrakott köveket találtunk, olyan 0,5-3 kilós kenyér méretűeket. mögötte csalitos, amin át le lehetett látni a falura, de rettenetesen meredek volt. A "főfal kb. 8-10 méteren látszott, kelet felé beleveszett a sűrű aljnövényzetbe, nyugaton viszont eg ykis kampóval az alaprajzában, elhalt egy nagy kőtömbben. Odamentünk, és onna lenézve vagy 5-6 méter mély függőleges sziklafal volt, kicsit olyan, mintha egy elfalazott várkapu lett volna,. innen már nagyon elöntött mindket a felfedezés öröme, de mentünk vissz a többiekhez, hogy ha több időnk lesz, még eljövünk ide. lefelé menet kicsit elnevetgéltük az utat, mert egy szőlőbirtok hátsó részében kötöttünk ki, meglepve a házigazdákat, akik a tornácon felállva engedtek nekünk utat a keskeny csapáson vissza völgybe. Megvacsoráztunk a kovácsműhely előtti asztaloknál (ahol mögöttünk evett az esti színház két színésze, Nagy Zoltán a família Kft.-ből, és "Abigél", akit akkoriban inkább Samantha hangjaként azonosítottunk a dallasból: Szerencsi Éva. végül hiába mentünk utánuk, már nem férrtünk be a következő előadásra sem, így a lassan besötétedő éjszakában hazasétáltunk Pulára, mert oda csak egy óra múlva indult a csigabusz...