2019. április 2., kedd

Strenner-barlang vagy Csákány-hegyi barlang

"Felfedeztem" Csopak jelenleg egyetlen, szabadon megközelíthető sziklaodúját. (A másik három a jelenlegi Rendőrtábor területén található-nem látogatható)
A Csákány-hegyi "Strenner-barlang" már egy 1964-es kutatási törzslapon, Halász Árpád nevével jelezve publikálásra került, ám a pontos helyét és fényképeket az interneten eddig nem találtam róla. Több hónappal ezelőtt emailben keresett meg az önkormányzaton keresztül egy orvos, aki szerette volna megtekinteni a sziklaodút, ám akkor se az önkormányzat, se én nem tudtam érdemi választ adni a barlang helyét illetően. Mivel túra előtti bejáráson voltam a terepen, gyanús sziklaalakzat tetejére lettem figyelmes a Csákány-hegy nagyobbik kilátópontja közelében. A szikla tetején állva észrevettem, hogy mintha valami lejtő tűnne el alul, a forma alatt... A sziklát megkerülve, leereszkedve bukkantam tehát az odú bejáratához. A pozíciómat GPS koordinátákkal rögzítettem, illetve a HuMap térképes alkalmazáson a GPS jel is a "Strenner-barlang" pontos helyét jelöli. A Google műholdfelvételi képén is 50 méteres bontásnál jelöltem az odút. Ahogy az 1964-es Halász Árpád féle kutatási törzslap is feltünteti, 1 méteres a bejárat magassága, belül kissé nagyobb belmagassággal. A barlang 4-5 méter hosszú, felállni nem lehet benne, de fekvő helyzetben több ember is elfér. Az üreg alját száraz avar borította, a kutatási törzslap alapján mészkő, márgás-mészkő a "Strenner-barlang" kőzete. Itt és a blog oldalon is közzéteszem a fényképeket és a térképes képmentést, szabadon felhasználható különböző cikkekhez és beszámolókhoz, de kizárólag a nevem feltüntetésével. A fotókon levő vízjelet is ezért tettem rá, kérem ezt vegyék figyelembe.
Útvonal a megtekintéshez: Csopak Csákányhegyi utcáról a kék turistajelzésen haladunk a kilátó felé. A mellékelt térképen jelölt helyen, balra letérünk a fák közé, mígnem elérjük azt a kopár, sziklás-füves-cserjés kilátópontot, ahonnan északi irányból láthatunk Csopakra és a Balatonra. A sziklás gerincen leereszkedve, ahol a fák kezdődnek, a Balaton felé fordulva jutunk ki a Strenner-barlang tetejéhez. A sziklát oldalról kerüljük meg, eljutva az odú bejáratához.
KÉPEK, TÉRKÉPEK



Sziklás kilátópont a Csákány-hegyen. Ez alatt kb 50 méterre, jobb oldali irányban van a "Strenner-barlang"






Strenner barlang pontos helye, PIROS jellel jelölve.


Strenner barlang pontos helye, PIROS GPS nyíl jellel jelölve.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése