2019. április 16., kedd

Szent Mihály-hegy Zebegény-Nagymaros

Börzsönyben, a Szent Mihály-hegyen túráztunk. 10 km volt a távolság, de ez a tízes nem olyan tíz km, mint itt a Balatonnál. 7,5 km ebből hegymenet, fel és le, majd ismét fel. És még feljebb. Aztán le a Remete-barlangokhoz. Onnan ismét fel ugyanoda, ez 1,5 km kemény kitérő volt. Zebegény központjából indul a túra, a sárga kereszt jelzést követve haladunk a Duna folyásával megegyezően. Tőlünk jobbra a vasútvonal legyen mindig. Jó 2 km-t még a településen teszünk meg, mígnem az utolsó erdei  vendégháznál beveszünk az erdőbe. Sárga kereszt  jelzést figyeljük, és egy elhanyagolt jobb oldali leágazásnál haladjunk tovább. A jelzést csak pár fa elhagyása után találjuk ezen a helyen meg. Szerpentines szakasz következik, majd elérünk az első kilátópontunkhoz. Nagyon óvatosak legyünk, a széléről le lehet zuhanni. Itt egy esőbeálló és pad is található, ideális piknikhely. Továbbhaladva  a Dobozi-oromnál kezdünk felfelé kaptatni. Ezen az erős, sziklás gerincen érjük el a leágazást a remete-barlangokhoz. Többféle történet kapcsolódik hozzá, egyesek szerint római legionisták őrhelye volt, más források (akár a tihanyi barátlakásokat) I.András által betelepített bazilita szerzetesek telepeként említik. Tehát a kék barlang jelzést figyeljük az elágazásnál, ezen a mellékcsapáson kell lefelé menni, 600 méter távolságot és közel 200 méter szintkülönbséget (majd ugyanez csak felfelé is-ez adja az extra tréninget) , földes, poros, kavicsos, lentebb sziklás csapáson. Fától-fáig, azokba kapaszkodva célszerű megtenni ezt a lefelé vezető szakaszt. Strapabíró, erős bakancs elengedhetetlen a biztonságos haladáshoz. Ahogy közeledünk a szirthez, egyre sziklásabbá válik a terep, de végig van kapaszkodási lehetőség. És elértük az íves kanyart, miről elénk tárult a Duna kanyarulata maga csodálatosságában és a szemközti Pilis vonulatai. Csak szemben több mint húsz csúcsot számoltam össze, és ez a Pilisnek még csak a töredéke... A kanyar bevisz a remetebarlangok elé, 4-5 fülkébe lehet bemenni, kettő egy szinttel feljebb van. A látogatható rész végénél található szirt már veszélyes, onnan le lehet esni, ezért azon a részen óvatosan! Összességében odafigyeléssel és alapvető túratapasztalattal, erős bakanccsal megcsinálható szakasz, minden túrakedvelőnek ajánlom! Magyarország egyik nehezen megközelíthető, de annál csodásabb helye!
Videót is nézhetsz a túránk ezen szakaszáról itt:
Remete-barlang

Visszatértünk tehát a fő csapásra, tovább a Julianus kilátó felé. Természetesen ezután is felfelé, a sziklás csapáson. Láttunk geológiai kutatóaknákat is, ami megmutatta a hegy alsóbb rétegeit is, a föld alatt egy méterre már sziklából áll az egész..
.. Hullámzó terepen haladunk, majd egy réten vágunk át, ahol egy adótorony magasodik.  Végül felértünk a Szent Mihály-hegy tetejére, 482 méteren álló Julianus barát kilátóhoz. Kőtábla ismerteti a kilátó rövid történetét, spirális kőlépcsőn jutunk fel a tetejére. Miután kinézelődtük  magunkat, indultunk tovább, immáron utunk rövidebb szakasza következett. Itt rövid szakaszon kell erős lejtőn haladni. Térkép szükséges első útra, hiszen több elágazó is következik lefelé is. A csúcstól lefele, visszafele Zebegényre mindössze 2,5 km volt már, de azt magunkat vonszolva tettük meg. A Kós Károly kilátóhoz lyukadtunk ki, ismét egy kis nézelődés. Majd a Trianon emlékművet is megtekintve, lejjebb a sziklakápolnát érintve értünk vissza a központba.
Egyáltalán nem könnyű és nem veszélytelen ez az útvonal Zebegény- Szent Mihály-hegy - Remete-barlangok-Julianus barát kilátó és vissza Zebegényre, de alap túratapasztalattal és erős bakanccsal teljesíthető!
 KÉPEK, Térkép, Információk.

Indulás Zebegényről a sárga kereszt jelzésen

Ez az erdei vendégház az utolsó ingatlan, mielőtt az erdőbe vesznénk...

Első, egyben legveszélyesebb kilátópontunk. A szélére nehogy kimenjen bárki, zuhanásveszély! Alattunk a Duna, éppen egy hajó érkezett...

A remete-barlangok helye, fenn a szirt alatt.

Felfelé. Mindig csak felfelé!

A sárga kereszt fő útvonalról jobbra kell letérni a kék barlang jelzésre. Kb 600 méter után elérjük a Remete-barlangot. Fákba lehet és néhol kell is  kapaszkodni.

Elérjük a Remete-barlangokat.

Ez már fentebb, egy újabb kilátóponton. Közel már a Julianus kilátó, ám addig még mindig felfelé kell erős meredeken haladni.

Hegymenet ismét....

A Miklós Lili emlékpad

Kutatóakna

A kutatóaknánál

Felértünk a Julianus barát kilátóhoz.

Útban vissza Zebegényre, a sárga sáv jelzésen