2019. szeptember 10., kedd

Haláp

2019. május 22-én Zalahaláp Község Önkormányzata megnyitja a Haláp tanúhegy maradványait bemutató tanösvényt. A korábbi 358 méteres magasság a közel száz éves bányatevékenység során 291 méterre csökkent, a felső bazalttakarót teljesen elhordták. 1910 és 1990 között 50 millió tonna kő tűnt el a hegyről, itt termelték Közép-Európa egyik legkeményebb bazaltját. A régi M7-es autópályát és a Ferihegy repülőtér kifutópályáját is a halápi kőből építették. A korvizsgálatok alapján a halápi tanúhegy a legfiatalabb a többi közül.
Zalahaláp településen az átmenő útról, a Kossuth utcáról a Bánya utcára kanyarodjunk fel. Apró, zúzott bazaltkavicsos úton haladunk felfelé az utcán, egy kereszteződésben szemben fehér kereszt és padok lesznek, azokat is elhagyva haladjuk tovább felfelé! Vízmosás nehezíti a kocsival való feljutást, de ügyesen meg lehet oldani. Aki nem akar kockáztatni, hogy a kátyúba szorul,  az hagyja lenn az autót és gyalogoljon fel inkább. Tehát kocsival felérünk a sorompóig, bal oldalt nagy terület van a parkolásra. A sorompón túl már csak gyalog mehetünk, erre tábla is figyelmeztet. A tanösvény is innen indul. Az első tanösvény táblát elolvasva, balra indulunk, és követjük sorra az állomásokat. Szépen ki van táblázva az egész útvonal, könnyen bejárható. A peremet balról kerülve,bejutunk a kráterbe, itt már látszanak a bizarr formák. Bazaltoszlopok függőlegesen, vízszintesen, minden irányba dőlve... Arra a tábla is figyelmeztetett lenn a sorompónál, hogy se az omlások alá ne menjünk, se a tetejére ne kockáztassuk a feljutást. Bejárjuk az egész krátert, a túloldalához érve már a fejünk fölött magasodik a megmaradt csúcs. Zászló lengedezik a tetején, de mielőtt felmennénk, tegyünk egy kitérőt a Tapolcai-medence tanúhegyeinek irányába. Itt található ugyanis a méretes kőtömbökből álló szoborpark, több installáció került felállításra. Egyik még a Stonehenge alkotóelemeire is hasonlít. Innen még mindig ne a csúcsra menjünk, bár egy "KILÁTÓ" tábla már a lépcsősor felé  mutat, hanem jobbra kerüljük meg a kúpot. Itt fokozott óvatossággal közelíthető csak meg a kráter pereme, 5 méternél közelebb tilos megközelíteni. Alattunk az egész kráter, ahol az előbb átjöttünk. Látni a tanösvény tábláit, a csapásokat is. Miután ezt a részt is felfedeztük, visszatérünk a "KILÁTÓ" táblához,és a meredek lépcsősoron felmegyünk a két szintes csúcsra. Az első szinten padok is vannak, de a legtetején állni tudunk csak. Korlátok között, szűk helyen, pár ember fér el,de csodálatos a kilátás minden irányba! Innen rövid úton visszatérhetünk az autónkhoz. A sorompótól a tanösvény bejárása és vissza, nem sokkal több mint 3 km.
Opció: Visszatérve a Bánya úton a lenti fehér kereszthez és padokhoz (a kereszteződéshez), körbejárhatjuk a hegy derekát is, több km-es úton, de ezt most kihagytuk. Legközelebb az is belefér.
Még kevésbé felfedezett ez a tanúhegyünk a többi mellett, de méltó rá, hogy bejárása során emlékezzünk szomorú sorsára. Ipari tájseb, mementó nekünk és az utókornak!
KÉPEK, TÉRKÉP

Kilátás a Halápról

Idáig jöhetünk autóval, fenn már a sorompó és a tábla figyelmeztet: Belépés csak gyalogosan!

A sorompón túl kezdődik a tanösvény, melyet 2019. május 22-én adtak át. Balra indulunk el.

A tanösvényen balra kerüljük a tanúhegyet, míg nem  beérünk a kráterbe. Szemben a megmaradt halápi csúcs.

A kráterben vagyunk, körben bizarr formák meredeznek felénk.

Rengeteg a pozsgás növény a sziklákon.

Ezt talán még használták a bányászat során...

A halápi csúcsra lépcsősor vezet, de jobbról előbb kerüljük meg a kúpot. Így eljutunk a kráter peremére is. Csak óvatosan!

A halápi kráter peremén.

Távolba néz.

A tanösvény során több helyen padok, és asztal is van elhelyezve. Ez itt éppen a szerelmesek padja.

Miután a halápi csúcsot jobbról-balról felfedeztük és a kráter peremeit bejártuk, indulhatunk fel a kilátóteraszra.

Ez az alsó kilátóterasz. Szemben Hegyesd.

Bejárhatjuk keresztül-kasul a krátert, helyenként kisebb tavacskák-pocsolyák figyelnek.

Haláp egy régi képen

Parkolónk helye. Indulási helyünk is egyben.

Fel a Bánya utcán, a "P" jelig (Parkoló). Onnan indul a tanösvény.