2019. szeptember 25., szerda

Csesznek - Ördög-árok túra

Három bakonyi szurdokot ölelt fel a 16 km-es gyalogtúránk. Parkolást még a Csesznek településjelző tábla előtti (Ha Zirc felől érkezünk) , jobb oldalon található murvás parkolóban oldottuk meg. Négyen indultunk el délelőtt tíz órakor és a cseszneki várat körbeölelő Kőmosó-szurdokkal kezdtünk, ez az első kilométer amolyan "bemelegítés" volt. Ez a rövidke, ám annál varázslatosabb szurdok több Via-ferrata pályával is rendelkezik a hatalmas sziklákon végigfutva. Miután a Kőmosó-szurdokból visszatértünk a településre, kezdődött az út hosszabbik része. Az országutat (visszafelé-Zirc felé) rövid séta után elhagytuk és balra tértünk be az erdei ösvényre. A zöld sáv jelzésen nemsokára elértük a Kőárok-szurdokot. A patakmeder száraz, végig kőfolyással teli. A Nap sugarai misztikusan szűrődtek át a fák között, s már itt is elértünk pár hatalmas sziklához. Egy zajforrást észleltünk, nem tudtuk,hogy fakitermelés vagy hadgyakorlat robaja erősödik az erdőben. Ahogy közeledtünk, fehér por lepett el mindent: fát, bokrot,sziklát...mindent. Német munkások murvát bányásztak a Bakony közepén! No, mindegy, továbbhaladva a nyakig érő növényzetben, kiértünk egy padokkal,asztalokkal felszerelt erdei pihenőhelyhez. Ettünk egy szendvicset,egy csokit, majd folytattuk utunkat a szembe tartó úton, és nemsokára a piros sáv jelzésre rátérve az Ördög-árokba ereszkedtünk le. Mindhárom katlan közül ez volt a legnagyobb és végig technikát igénylő. A turistaösvény hol a mederben, hol az egyik-másik oldalon tekergett, de a nyomok alapján az elődeink is mentek, amerre megtalálták a járható utat. Több helyen kellett méretes sziklatömbökön átvergődnünk, teszem hozzá a kövek, mint a jég úgy csúsztak. Elértük az Ördög-gátat, itt más turistákkal is találkoztunk, így hatan voltunk ezen a ponton. A társaság egyik része a sziklákon ereszkedett le, a kiépített drótkötélpálya segítségével, míg mások az erdőn át, fa lépcsősoron kerülték a természeti akadályt. Aki már járt itt, az nem felejti el, ezt az élményt. Magam is válogatott "szép" magyar szavak kíséretében érkeztem le az Ördög-gáton. A szurdok felénél jártunk még ekkor, ezután is folytatódott az útkeresés, a tervezés. Kicsi vízállás volt, így megúsztuk szárazon. Miután elhagytuk az Ördög-árkot, még több mint egy óra és vagy 4 km állt előttünk, de a hátralevő szakaszon akadályba már nem ütköztünk. Erdei úton kanyarogtunk, végig a piros jelzést követve. Jó egy óra múlva kiértünk az erdőből és balra a mezőn túl már feltűnt a cseszneki vár. Így, végül 16 km és 5,5 óra alatt értünk vissza a cseszneki parkolóba. Az Ördög-árok lelassított minket, ott minden méter tervezést igényel. A kirándulást a kirándulástippek.hu oldal leírása alapján szerveztük meg, az útvonalat is azzal egyezően követtük. A Bakony legördögibb szurdokában jártunk. KÉPEK a résztvevők fotóiból.
A térkép pedig az útvonalat jelzi!

A Kőmosó-szurdokban kezdtünk.

A Kőmosó-szurdokot elhagyva, visszafelé Zirc irányába haladtunk. Nemsokára, a fasor végén,  a kanyarban balra térünk be a zöld jelzésre.

A Kő-árok szurdokban vagyunk már...

Átvergődés az egyik szakaszon.

Itt lepett be mindent a murvás por...

Elértük az Ördög-árok szurdokot.

Az Ördög-árokban

Már lenn... az Ördög-gát alatt.
Az Ördög-gát. Vagy kiépített drótkötél segítségével, vagy a sziklát az erdő felé megkerülő lépcsősoron át jutsz tovább...

Kiérve az Ördög-árokból, még jó egy órás erdei gyaloglás vár ránk, vissza Csesznekre. Két-három emelkedőt is tartalmaz ez a szakasz...
Csesznek határában, nemsokára visszaértünk.

A kirándulástippek oldal részletes útvonal leírása itt található: