2019. február 6., szerda

Bánd - Dr.Majer Antal kilátó és tiszafás kirándulóerdő

Bánd község mellett magasodik a 489 méteres Miklós Pál-hegy, és ezen a részen található hazánk egyik őshonos tiszafa erdeje. Magyarországon két előfordulása van a tiszafának, az egyik itt, a másik a Bükkben fedezhető fel. A világ legértékesebb fái közé tartozik, nem vetemedik, nem reped. Jelenleg faszobrászatra használják. Növekedése rendkívül lassú, életfázisának első 10 évében 2-5 cm magasságot ér csak el, ezután is csak évi 10-25 cm-t növekszik.  Vastagsági növekedése általában 0,5-0,8 mm/év. Az emberre és a páratlan ujjú patásokra nézve mérgező, ellenben a páros ujjú patások, őz, szarvas mérgezési tünetek  nélkül rágják hajtásait. A Miklós Pál-hegy jó részét ezért vadkerítés védi, bár ezen belül is véltünk felfedezni állati ürüléket. Bándon a Kossuth Lajos utcán autóval mentünk végig, rá a Tanya utcára (két szűk hídon is átmegyünk), s az utolsó ház mellett, út széli füves sávon parkoltunk le. Kb 150 méter után balra egy kisebb birka-tenyészet található, velünk szemben a Miklós Pál-hegy, vadkerítéssel elkerítve. Jobbra kezdjük meg túránkat, földes, sáros erdőhasználati szakaszon. Végig a kerítés mellett dagonyáztunk, majd jó negyed órás séta után elérünk egy kiszáradt patakmedret. A meder két partját pár darab karnyi vastagságú fa kötötte össze, mintegy "hídként", de ez gyakorlatban semmire nem alkalmas. Átugrottuk a kb 1 méter széles medret, a túloldalán egy tiszafát leíró, ismertetőtábla és pár irányjelző felfestett jel található. A keskeny csapáson induljunk el felfelé, itt is  nekünk balkéz felől esik a vadkerítés. Közepes emelkedőn érjük el a vadkerítésen található fa kaput. Ezen keresztül lépünk be a kirándulóerdőbe, az ajtót hajtsuk vissza magunk után. A Miklós Pál-hegy rendkívül változatos, érdekes útvonalán kanyargunk, kis kitérőt tehetünk az első elágazásnál a tőlünk jobbra fenn található romos esőbeállóhoz. Utunkat az elágazáshoz visszatérve, folytatjuk felfelé a piros sáv, piros T jelzésen. Sziklák, formációk, tiszafás ligetek, hasadékok váltják egymást, valóban lenyűgöző természeti csodában járunk. Szerpentinszerűen kanyargunk enyhén felfelé, mígnem elérünk egy nagy elágazást. Balra lefelé, fa lépőkön egy rövidebb úton a kiindulóhelyünkre érünk vissza, de mi továbbmegyünk jobbra, fel a kilátóhoz. Dr.Majer Antal emléktábláját érintjük, itt pár pad is található, majd  újabb kapuhoz érünk. Ez sincs zárva, de csukjuk vissza magunk mögött, mikor átmegyünk rajt. Elérünk ismét egy esőbeállót, környezetében padokkal, asztalokkal, "A szentgáli tiszafás" információs táblával. Célpontunk, a kilátó már nincs messze, jobbra felfelé tartunk, itt ismét közepesen erős, de rövid emelkedővel. Rövidesen felérünk a 489 méteres csúcsra, ahol a Dr.Majer Antalról elnevezett kilátó áll. Majer Antal erdőmérnök, egyetemi tanár, az erdők természetes felújításával, erdőneveléssel foglalkozott. Mintegy másfél ezer erdőmérnök tőle tanulta el az erdőművelés tudásanyagát. 1981-ben jelent meg könyve, a "Bakony tiszafása" címmel. A kilátó felső szintjéről minden irányba rendkívül  messzi láthatunk el, tiszta időben különleges élményt nyújtanak a távoli vonulatok. Utunkat visszafelé egy ideig ugyanazon a vonalon tettük meg. Leértünk a pár száz méterre található esőbeállós pihenőhelyhez, visszamentünk a kapun, elhagytuk Dr.Majer Antal emléktábláját, majd elértünk a nagy elágazáshoz. Most tértünk le a fa lépős ösvényre, amin csak szakaszonként van lépcső, egyébként egyszemélyes, kacskaringós, olykor erősebben lejtős csapás. Változatos a lefelé vezető út is, hatalmas, régen kidőlt fák, nyiladékok között ereszkedtünk alá... Elértük az alsó vadkerítést, itt egy vaskapun kiérve visszajutunk Bánd határába. Elmegyünk a birkászat mellett, és visszaérünk a Tanya út végén, az utolsó ház mellett parkoló autónkhoz. Ezt az 5,6 kilométeres utat, fényképezésekkel, nézelődéssel együtt 3 óra alatt tettük meg. A szintemelkedés két különböző alkalmazással, 243 és 253 métert határozott meg. 274 méterről indultunk a 489 méteres csúcsra.

KÉPEK , Térképek

A Tanya utca végén, az utolsó ház után hagytuk autónkat. Indulás szembe a Miklós Pál-hegynek.
Bal oldalt birkák, ez a bárány most született éppen.

Utunkat jobbra kanyarodva kezdjük meg, végig a vadkerítés mentén.

Egy patakmedret átugorva, szemben felfelé folytatjuk utunkat

Ezen a fakerítésen át jutunk be a kirándulóerdőbe. Csukjuk  vissza magunk után.

Kis kitérő az esőbeállóhoz.

Folytatjuk utunkat a szerpentinszerűen kanyargó ösvényen.

Ez egy elágazás, egy csomópont. Jobbra haladunk tovább, felfelé a kilátóhoz

Újabb kapu, de nincs zárva! Átmegyünk rajt, és tovább felfelé!

Utolsó pihenő a csúcs előtt. Jobbra, felfelé pár száz méter után elérjük a kilátót.

Dr. Majer Antal kilátó, a Miklós Pál-hegy 489 méterén

Visszafelé ugyanaz az útvonal eddig az ominózus, kitekeredett tiszafával ékített kereszteződésig. Szembe, lefelé a fa lépőkön indulunk lefelé!

A vaskapuhoz leérve, utunk végéhez értünk. Kimegyünk rajt és kb 300 méter után visszaérünk Bánd utolsó kis házáig, a tanya utca végére.