2018. szeptember 1., szombat

A lódarazsakról....

Két nap alatt a második lódarázs fészket "érintettem". Tegnap Tihanyban a Gejzírmezőknél, az Aranyház gejzírkúpnál vettem észre egyet. Az Aranyház sziklánál, az üregnél van (amibe befér 1-2 ember), mégpedig rögtön a nyílásnál, a nyílás tetejénél van a fészek rakva. Onnan lőnek ki a 3-4 cm-es lódarazsak, azonnal távoztam amikor észrevettem őket. Ha valakinek van kapcsolata Tihanyban illetékesekkel, akkor kérem jelezze feléjük, mivel ez a legerősebb mérgű és legagresszívabb darázsfajta Magyarországon. Két-három méterre megközelítve a fészküket (mivel nehezen venni észre) ingerlés nélkül is támad, 8-10 szúrása már életveszélyt okozhat!
Ma pedig Somogy megyében a kereki (Fehérkő) vár romja melletti hatalmas fa odvából rajzottak ki. Észre sem vettem, csak mikor elmentem az odú mellett, utána kezdtek kivágódni, és -szerencsére - a fejem felett elhúzni. Ezt a fát le is fotóztam, bekarikázva az odút, amiben van a boly. Utánanéztem, hogy mi az isten van idén nyáron, hát jópár cikk már tavasszal említette, hogy az enyhe tél miatt idén rengeteg darázsra számíthatunk. És éppen most, augusztus-szeptember hónapban érik el a kolóniák létszámuk csúcsát, egy-egy fészekben több ezer darázs is élhet. Majd ha késő ősszel már beáll éjjel a fagy, akkor kezdenek el hullani csak...
Alább egy szemléltető videó, egy méhész készítette jópár évvel ezelőtt. A szemléltetés célja, a lódarazsak támadása az ember szemszögéből nézve. Egy kamerát helyezett a földre, közel a fészekhez. Ez a kamera lennénk mi, a kamera fókusza, optikája a szemünk. Ezután megbolygatja a lódarázs fészket, konkrétan leveri. A méhész távolabb rohan azonnal, a kamera veszi a darazsak reakcióját. A lódarazsak másodperceken beül agresszívvé válnak, és a kamerát, mint a területre "behatoló idegent" támadják, szúrják. A lódarázs az egyetlen magyarországi faj, ami nem csak ingerlésre támad, hanem akkor is, ha megközelítjük a fészket. Amit, egy szürke sziklába "olvadva" elég nehéz észrevenni..
Íme a szemléltető videó: 
https://www.youtube.com/watch?v=ZYmwk7uA6_g

A képen pedig a kereki vár mellett, a fa odvában van a lódarázs fészek:

 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése