A Budai-hegységben lévő, 383 méter magas Tündér-hegy gerincéből
látványosan kiemelkedő, jellegzetes szikla nem az ott lakó tündérekről,
hanem az onnan nyíló tündéri panorámáról kapta nevét.A kilátás valóban pazar: alattunk Zugliget fekszik a környező
Hunyad-orommal és Fácán-dombbal, felettünk a János-hegy és a Normafa,
továbbá belátjuk a Nagy-Hárs-hegy irányában a Pilis vonulatát is. A
frissen felújított lépcsők melletti szikláról mindent megcsodálhatunk, a
nagy kőtoronyra kimászni nemcsak értelmetlen, de szigorúan tilos és
életveszélyes is. Könnyen hozzáférhető dolomitjáért korábban
kőfejtőként is használták, ma azonban csábító kiránduló célpont. A
szikla és környezete 1977 óta védett terület, kérjük, aki arra jár,
vigyázzon rá!
Rengeteg laskagombát szedtem itt, a korhadt fa lépcsők fokaiból nőttek ki. Ezután felmentem még a Hunyad-oromra is, onnan visszanéztem a szerpentines csapásról a Tündér-sziklára. A Hunyad-orom másik felén a lefelé út elég meredek, csúszós!! Utam végén az egykori Lóvasút épületét is megnéztem!
Videó:
Tündér-hegyi túra
Felfelé a Hunyad-oromra. Egyik helyről kilátás nyílik visszafelé a Tündér-sziklára. A Hunyad-orom tetején világháborús objektum áll.
Végül az egykori Lóvasút épületét is megnéztem.
Buda második lóvasútja 1868. június 30-án
indult el első útjára a Lánchíd budai hídfője és a Zugliget között. A
zugligeti végállomáson először egy faszerkezetű várópavilon fogadta az
utasokat, majd ennek helyén az 1885-ös Budapesti Országos Kiállítás
alkalmából, a megnövekedő turistaforgalomra felkészülve, egy nagyobb,
tartósabb, téglából és fából készült várócsarnokot és indóházat
alakítottak ki. A Kauser József (1848–1919) tervezte épület szépségét
leginkább az a gazdag faoromzatos nyeregtető és favázas tornác adja, ami
az alpesi, 19. század eleji nyaralókra és fürdőkre volt jellemző.
A lóvasút pályáját 1896-ban villamosították, 1903-ban pedig elkészült az
új villamos-végállomás az egykori Fácán vendéglő alatti szurdokban. A
régi lóvasút-végállomás épülete egyszerű megállóhellyé vált, 1977-ben
pedig, a Moszkva tér és a Zugliget között közlekedő 58-as járat
megszüntetésével, végleg elvesztette kapcsolatát a villamossal.
TÉRKÉP a régióról:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése