2019. november 8., péntek

Farkasgyepű- Csurgó-kút túra

A 12 km-es körtúra Farkasgyepűről, a Kossuth utcáról indul. Egyik mellékutcájában, az Iharkút utcában tegyük le a kocsit, széles sáv áll rendelkezésre az út menti parkoláshoz. A Kossuth utcán végighaladunk, kiérünk a településről, a ZÖLD négyzet jelet követve. Hamarosan egy birtok, egy tanya mellett visz el utunk.
Ezután nem sokkal balra térünk le egy rosszabb minőségű útra. Szántóföld és fák mentén, a térkép ZÖLD kör jellel jelzi az utat, ám jó ideig nem találunk itt jelet. Tehát ne is keressük. Beérünk a lejtős nyiladékba, ez már köves út, kétoldalt páfrányokkal benőtt partfal vesz körül. Leérünk a Köves-patak völgykatlanjába, átkelünk a patakon.... itt már látni a ZÖLD kör jelet helyenként. Jobbra felkacskaringózunk, egészen ki az erdő szélére.
Az erdő szélén megyünk tovább, itt már a ZÖLD + jelet követve. Balra szántóföldek, jobbra rögtön erdő kísér. Magasleseket hagyunk el, hullámzunk fel és le a terepen, mígnem jó egy kilométer után szembe hatolunk be az erdőbe. Tágas bakonyi erdő ez, helyenként farakások magasodnak. Nemsokára átérünk az erdei szakaszon, beleütközünk egy kukoricaföldbe, melyet vadkerítés vesz körül. Jobbra fordulunk, a kerítés és az erdő közötti sávon gyalogolunk tovább, míg nem pár száz méter után jobbkéz felől szűkebb csapást veszünk észre.
Egy kopottas KÉK kör és ZÖLD + jel van egymás alá festve, ezen menjünk be és ereszkedjünk le a vízmosás mentén. Még fenn járunk, de már halljuk a lenti vízcsobogást. Hamarosan leérünk a pihenőhelyhez, ide esik le a Köves-patak vízhozama, az úgynevezett Csurgó-kút vízesés. 4-5 méteres szintkülönbség adja a vízesés kialakulását, a mellette levő Csurgó-sziklára pedig kőlépcsőkön juthatunk fel (csúszik!).  A pihenőhelyen még esőbeálló és padok, asztalok is találhatók.
Átkelünk a hiányos deszkázatú fa hídon és balra fordulva elindulunk tovább a ZÖLD sáv jelzésen.  (Rövidebb visszatérési lehetőség Farkasgyepűre meredeken felfelé vezető szintén Zöld sáv jelzésen). Utunk innentől egy 2-2,5 km-es dagonyás, sáros, helyenként ingoványos területen vezet át. Sok helyen átkelést kell találni a Köves-patakon, korhadt törzseken, hordalékkupacokon keresztül. A ZÖLD sáv jelzést keressük mindig, itt viszonylag sűrűn és jól látható helyen van a fákra festve, így jutunk előre a helyenként észrevehetetlen csapásokon. Néhol nyakig érő csalán is utunkat állja. Odafigyeléssel tehát haladunk előre, mígnem jó egy óra múlva elérünk egy jobbkéz felőli erdei tavat. A tó után már csak egy kisebb földes szakaszon kell átdagonyáznunk és kiérünk egy széles erdei murvás útra.
Jobbra fordulva elindulunk vissza Farkasgyepű irányába. Előbb egy vaskorlátos hídon sétálunk át, majd emelkedni kezd az útszakasz. Kanyarogva, lassan emelkedve szép erdei területen járunk, hatalmas fák magasodnak fölénk. Balra a Köves-patak völgye kísér. El kell érnünk a ZÖLD sáv jelzést ismét (farakások, kereszteződés) , majd  balra fordulva, azon maradva menjünk tovább, azt kövessük immár végig. Pár száz méter után ismét elágazás lesz. (Ha egyenesen folytatjuk utunkat, a tanya irányában  Farkasgyepűre érünk vissza) Mi azonban balra menjünk, követve a ZÖLD sáv jelet. Hamarosan ismét kereszteződés, jobbra fordulunk! Utunk fennmaradó részét fel-le hullámzó terep jellemzi,csodálatos erdei részeket érintve. Végül elérünk egy fokozatosan emelkedő utat, tőlünk balra kerítés húzódik, jobbra feltűnnek Farkasgyepű házai. Az Iharkút utcának a végére lyukadunk ki az erdőből. Az utca elején pedig már ott az autónk, az indulási helyünk. 12,3 km, a Locus programmal mérve, és kicsivel több mint 3 óra a túra. A legnehezebb szakasza a Csurgó-kút utáni ingoványos szakasz, a patakátkelésekkel. Számoljunk azzal, hogy vizes lesz a lábbelink, esetleg bele is lépünk a patakba. Ennek ellenére nagyon szép kis túra, érdemes bejárni.
KÉPEK, térképek

Kiérünk az erdő szélére, jobbra fordulunk.

Az erdő szélén megyünk tovább, itt már a ZÖLD + jelet követve. Balra szántóföldek, jobbra rögtön erdő kísér. Magasleseket hagyunk el, itt például a lesen van a turistajelzés.

Jó egy kilométer után szembe hatolunk be az erdőbe.

Tágas bakonyi erdő ez, helyenként farakások magasodnak.

Jobbkéz felől szűkebb csapást veszünk észre.
Egy kopottas KÉK kör és ZÖLD + jel van egymás alá festve, ezen menjünk be.

És ereszkedjünk le a vízmosás mentén.

A Csurgó-kút vízesése

A Csurgó-sziklára kőlépcső vezet fel.

Még visszanézünk a Csurgó-kút vízesése felé...

A ZÖLD sáv jelzést keressük mindig, itt viszonylag sűrűn és jól látható helyen van a fákra festve.

Nyakig érő csalán...

Odafigyeléssel tehát haladunk előre, mígnem jó egy óra múlva elérünk egy jobbkéz felőli erdei tavat. A tó után már csak egy kisebb földes szakaszon kell átdagonyáznunk...
...és kiérünk egy széles erdei murvás útra. Jobbra folytatjuk utunkat, át a vashídon.

Mindvégig a zöld sáv jelzés követjük már... Itt is, balra fordulunk a  jelzett útra.

Végül elérünk egy fokozatosan emelkedő utat, tőlünk balra kerítés húzódik

Jobbra feltűnnek Farkasgyepű házai. Az Iharkút utcának a végére lyukadunk ki az erdőből.

Útvonal- nyomvonala. Locussal rögzítve.

A térképes segédlet, turistajelzésekkel ellátva.

Nyilazva és turistajelzésekkel ellátva az útvonal, a 12,3 km.