2024. augusztus 29., csütörtök

Split - Trogir - Omis

Vonattal Horvátországba, Splitbe, immáron második alkalommal. Nem fogom a teljes nyaralást leírni, hanem a hasznos információkat jegyzem fel. Emellett pár fotóval bemutatom a szép helyeket ahol jártam.

2024 nyarától szeptember 30-ig az Adria IC 18:45-ös indulással a Keleti pályaudvarról heti háromszor (kedd-péntek-vasárnap) indított járatokat Splitbe, a végállomásra. A járat 19:43-kor van Székesfehérváron, illetve még pár helyen megáll Magyarországon, majd éjszaka Horvátországban is. Splitbe 09:49-es érkezéssel ér be.

Visszafelé hétfőn - szerdán és szombaton indul a járat, 17:54-es spliti indulással , Székesfehérváron 8:27-kor, Budapest -Keleti pályaudvaron 9:35-kor van a vonat. Az alábbi táblázat a részletes menetrend.

A jegyár a 6 személyes fekvőhelyes kocsiba 49 Euró oda és 49 Euró vissza (kb 40.000 ft)

Split, vasútállomás. Mögöttem a tengerpart, kb 200 méterre, 6-7 perc sétára.

Szállást azt egyénileg foglal mindenki, én az En Route Hostel kiváló minőségű hostelében voltam 7 éjszakát. 10 ágyas szobák, tágas tiszta fürdők, mosdók, ingyen wifi, közösségi tér és konyha áll rendelkezésre. Hűtőszekrény 2 db, az zsúfolásig volt minden nap.
A szállás 15 perc sétára van Split Óvárosától és kb ugyanennyi idő a lenti strandok elérése. Egyedül utazóknak vagy baráti társaságoknak tökéletes választás.

Cím:
Split , Matice Hrvatske 1., En Route Hostel

A szállás, jelölve az autóbusz állomás ( Sukoisan Bus Terminal (balra fenn)), az Óváros és a strandok:

Split történelmi Óvárosa és a sétány, a pálmafás Riva a nyüzsgés fő központja. Éttermek, fagyizók, utazási irodák, árusok (termelői piac), szűk sikátorok és Diocleniatus palotája, ahol mindig történik valami.
Sv.Frane templom után érjük el a Marjan-dombot, ahová 300 lépcső vezet fel és tudunk egy jót túrázni is.

Ezen a térképen jelölve a vasútállomás (jobbra lenn), középen az Óváros, és bal szélen a Marjan-ra vezető 300 lépcsőfok:

A belváros nagyobb bontásban. Jelölve rajt a pálmafás Riva, Diocletianus palotája, a termelői piac és a Sv. Frane (Szent Ferenc) templom, ahol helyi buszforduló is van (A Kasjuni strandra innen tudunk menni):

Split nevezetességeiről itt olvashatunk bővebben:

Kora reggel a pálmafás Riván. Még alszik a város, én pedig már korán megyek a strandokra.

Esti nyüzsgés a városban....

Strandok Splitben.
A vasútállomás alatt, kb 200-300 méterre található a nagy homokos öböl, a Bacvice strand. Ide jön minden, a városba aznap érkező turista, nagy tömegre kell számítani. Homokos tengerpart (egyik széle betonos), sokáig be tudunk sétálni. Öltözőkabinok, zuhanyzási lehetőség van. A tusoló alsó csapjából folyó víz iható!!!
Innen át tudunk sétálni a parton a másik lehetőségekhez: Firule és Trstenik beach-re. Trstenik strandja kavicsos, de gyönyörű tiszta vizű tengerpart. Innen is tovább tudunk még menni, a napágyas, kavicsos  Mistral Beach-re. Térképen jelöltem mindegyik strandot ezen a  partszakaszon.

Bacvice strand:

Firule, ami félig homokos, félig kavicsos. Zuhanyzás, öltöző itt is van!

Az egyik kedvencem,a Trstenik strand, ahol nagyon tiszta a víz. Tusoló, öltöző itt is van:

És ezen a részen végül a Mistral Beach:

Split Marjan-domb alatti strandjai is csodásak. A parton sétálva, több kis öblös strandon át jutunk el (Végig nem tudunk menni a parton, kb 4-500 métert fel kell mennünk az autóútra) // (vagy az auóút mentén, vagy a Sv.Frane buszfordulótól induló "Sv. Frane - Bene" helyijárattal 4 Euró)a Kasjuni Beach-re.
Csodálatos környezetben, hatalmas sziklafal alatti öbölben, kristálytiszta vízű tengerparti rész. Reggel és délelőtt a legtisztább a víz, délutánra már felkavarodik. Ide sokan kijönnek, nagy zsúfoltságra kell számítani. nemhiába,szép hely!

A Kasjuni strandhoz vezető tengerparti rész strandjai is csodásak:

A Kasjuni Beach. Nálam ez az első számú strand Splitben, a csodás környezet és a tiszta víz miatt:

A Kasjuni strandon, az öböl sziklafal alatti részén van egy FKK, azaz Nudista strand is. Felirat is felhívja a figyelmet rá:

Splitből induló hajókirándulások. A Riván  közvetlenül a vízparti sétányon van vagy 20 stand felállítva, melyek a fél- vagy egynapos hajótúrákat kínálják. Ezek ára változó, a fél napos 30 euróstól, a teljes "5 Island Tour"-ig, ami 150 Euróba kerül. Érdemes érdeklődni, s a nekünk megfelelőt kiválasztani.

Én az 5 sziget túrát választottam, mely tartalmazta: Blue Lagoon, Blue Cave, Milna kis halászfalu és Hvar városát is. nem bántam meg,csodás helyekre jutottunk így el.

Budihovac szigetén, a Kék Lagúnánál:

Kék Barlang, Bisevo szigete. Itt kiszálltunk a yachtból és kisebb csónakokkal vittek be a kék  barlangba, mely a nemzeti park része:

Milna, békés kis halászfalu:

A hajótúra utolsó állomása, Hvar. Csodás, mediterrán város

Busszal Splitből Trogirba

Több buszjárat is indul, több helyről. Fontos, nehogy valami drága magánbuszra szálljunk fel! A helyközi járatok húsz percenként  indulnak Splitből Trogirba. A két település közötti menetidő kb 1 óra ezekkel a helyközi járatokkal, sok megállóhelyen is megáll a busz, mint pl a Split repülőtér, vagy Kastel Stari. 4,5 Euró a menetjegy! Indulás az autóbuszpályaudvarról (Sukoisan Bus Terminal), ami a Sukoisan Ulica elején van. A 37-es számú járat SPLIT - TROGIR járatra szállunk fel. A buszon kijelző mutatja a következő állomásokat,de mi teljesen a végállomásig, a trogiri autóbuszpályaudvarig megyünk. Innen 2 perc a történelmi város: Egy kis hídon kell átmennünk.
Menetrend Splitből Trogirba és a spliti buszpályaudvar:

Visszafelé ugyanez a rendszer: Trogir buszpályaudvaron szállunk fel a 37-es járatra és Split végállomásig megyünk. 4,5 Euró a jegy ára ez esetben is.

Trogir városa képek

Trogir strandjai. Az ajánlott Copacabana strandra gyalogoltam el (belvárostól kb 50 perc séta), ahol szűk kavicsos partszakasz, tiszta vizű tenger és vendéglátóegységek tömkelege áll rendelkezésre.

Egy Hotel strandja, ahová a nem ott szálló vendégek is bemehetnek:

Végül egy természetközeli kis öböl, ahová alig észrevehető lépcső visz le. Csodás környezet:

Splitből Omisba busszal

Ugyanonnan a buszpályaudvarról indul a 60-as járat, mint amikor Trogirba megyünk. Sukoisan Bus Terminal. A 60-as járat fél óránként indul. A jegyár itt is 4,5 Euró és ugyanennyi vissza is.

Körülbelül 50 perces menetidővel meg is érkezünk Omisba, érdemes még a híd előtt leszállni (Omis Kolodvor 1 Station - Vukovarska Ulica) és innen átgyalogolni a hídon. A csodás környezet miatt. Nincsenek itt nagy távolságok, de rengeteg lehetőség adódik a strandolás mellett. Túra, sétahajózás, sziklamászás, városnézés, megazipline stb....

Amennyiben vonattal érkezünk Splitbe és egyből indulnánk tovább a 60-as busszal Omisba, nem kell a buszpályaudvarig felgyalogolni, mert erre lefelé jön a  busz, és a következő megállóknál is fel tudunk szállni: A Zagrabecka Ulica-n a Pazar 1 Station-on illetve a Pojisanka Ulice-n a Pojisan Station-on. Ezeket térképen is pontosan jelölöm, a megállók helyeit a vasútállomáshoz képest.

Menetrend Splitből Omisba:

Térképen a spliti vasútállomáshoz legközelebbi két megállóhely, Pazar 1 és a Pojisan Station:

Menetrend Omisból Splitbe:

Amikor megérkezünk a városba,érdemes még a híd előtt leszállni (Omis Kolodvor 1 Station megállóhelyen -( Vukovarska Ulica)) és innen átgyalogolni a hídon.

Omis város képei, felmentem a Mirabela erődhöz is. 3 Euró a belépő,de szép kilátás nyílik a tájra, a hegységre és a tengerpartra is.
Már a buszról leszállva is csodás látványban van részünk, fejünk felett a hatalmas sziklák....
A Cetina folyó a hegyek között tör át az Adriai-tengerhez. A folyó torkolatában fekszik Omis, mely Horvátország egyik legszebb települése. Fekvése és környezete még Horvátországon belül is kiemelkedő helyre emeli a kisvárost. Rendkívül tiszta vizű homokos strandján kívül számtalan lehetőséget rejt a város szűk környezete. Egy 1,5 órás gyalogtúrával a Cetina kanyon elejét és a Mirabela erődöt látogattam meg. A piciny erőd maradványaihoz mediterrán hangulatú szűk utcák, majd meredek lépcsősor vezet fel. Viszont innen csodálatos a rálátás az egész városra és a folyó torkolatára. 3 Euró a belépőjegy ára. Omist a középkorban elfoglalták a Neretva folyón lehajózó kalózok. Ez a vár a kalózok védelmi rendszerének egyik eleme volt. Innen figyelték a környéket.
A kisváros másik nevezetes helyszíne a piac. Erről is hoztam pár képet: azok a hatalmas egészséges gyümölcsök magukért beszélnek. Meg is jegyeztem az eladónak, hogy ilyen nagy gyümölcsöket még nem is láttam 🙂

Túra a Cetina torkolata környékén....

Fel a Mirabela erődhöz.....

Mediterrán óváros részén....

A piacon, ahol hatalmas gyümölcsöket láttam....

Végül Omis homokos strandja, jókora területen. Kristálytiszta vízzel, mólóval, SUP-ozási lehetőséggel....

Nagyjából ezek a legfontosabb információk, amik elegendőek ahhoz,hogy egy tartalmas hetet eltöltsünk a régióban, Split szálláshelyen, ahonnan szépen bejárhatjuk a környék legszebb helyeit.