2024. április 8., hétfő

Visegrádi-hegység túra

Tavasszal a természetben töltött időnél aligha van jobb. S ha mindezt hazánk egyik legszebb régiójában tesszük verőfényes napsütésben, az a legjobb párosítás. A Visegrádi-hegység egyik leglátványosabb része, a Szentendre feletti Asztal-kő és a Vörös-kő területe. Nem könnyű ez a 16 km-es út, de maradandó élményekkel leszünk gazdagabbak. Indulás Szentendre, a 873-as busz végállomása, az Ösvény utca. Innen megyünk fel a sárga sáv jelzésre, a Cseresznyés utcára, ez a sárga sáv vezet aztán fel az erdőbe. A Cseresznyés utcán van egy kék nyomós kút, vizet tudunk tölteni, bár még az út elején vagyunk. Orgona bokrok szegélyezik az utcát, különböző színekben nyílnak éppen. Az erdőbe érve kezdődik a kaland, az Asztal-kő peremén, sziklás csapásokon haladunk. Nagyon szép a kilátás a Budai-hegységre, a Pilisre és a Visegrádi-hegység magaslataira. Számtalan virág pompázik a sziklás területen. Következő csúcs a Nyerges-hegy, innen aztán erős lejtőn ereszkedünk lefelé. Fától fáig kapaszkodunk, több helyen, hogy le ne lóduljunk... Az Álló-rétre érünk le, ez egy turista csomópont, sokfelé lehet folytatni az utat, a piros kereszten igyekszünk tovább. Pár perc után balkéz felől egy nyiladékba be tudunk menni, hangulatos patakvölgy ez, bár vigyázni kell hogy hová lépünk, mivel az avar alatt sár, vízfolyás lehet. . Visszatérve a piros keresztre, egy pihenőhelyre érünk, itt az iható Csaba-kútból tudunk frissíteni. Kell is, mert a piros sávra váltva, meredek, izzasztó szerpentin vezet fel a Vörös -kő csúcsára, 521 méterre. Egykori emlékmű, és szép kilátás vár ránk. A pólómat itt meg is kellett szárítani, mert teljesen átizzadt, mire felértem.... A bivak háztól egy keskeny csapáson térjünk le, ami hamarosan kivezet egy sziklás kilátó helyre. Innen látni a Duna kanyarulatát is, illetve a hegység egyik kiemelkedő kúpját. Utunk egyik leglátványosabb pontja ez. Visszafelé a Kis-Bükk tetőt , 548 méteren érintjük, innen a zöld sáv jelzésen ereszkedünk lefelé, idővel elérjük a már ismert Álló-rétet. A sárga kereszten folytatjuk utunkat, a Nagy-Berseg-hegy és a Nyerges-hegy alatti erdőben. Ez a sárga kereszt jel visz vissza a szentendrei skanzen mellé, ahonnan 876-os busszal tudunk visszamenni a városközpontba. . Mivel nem körtúra, érdemes a tömegközlekedést választani, de kocsival is tudunk szervezkedni, mert a két végpont nincs annyira messze egymástól. Erős tavaszi melegben voltam, így kellett a víz rendesen, de a Csaba-kútból útközben tudtam pótolni a flakonba. 6-700 méter szintemelkedést tartalmaz az út, a 16 km belül, több helyen jelentős lejtő és erős emelkedőkkel tarkítva. Számomra az egyik legszebb hazai útvonal lett ez a túra.

Videó a túráról:

Képek

Szentendre autóbusz állomásról a 873-as buszra kell szállni, ami az Ösvény utcáig visz fel.
A buszfordulótól indulunk felfelé...

A buszfordulótól kaptatunk felfelé, de érdemes visszapillantani a tájra...

A Cseresznyés utca ivókútja, tudunk vizet tölteni....

Az Asztal-kői szakasz nagyon szép, hegyvidéki környezetben......

A Nyerges-hegy tetején pihenőben.....:

Lefelé az Álló-rétre....

A jelzetlen patakvölgy szakasza, ahová tettem egy kis kitérőt....

A Csaba-kútnál....

Felfelé a Vörös-kőre...

Kilátóhely a bivakszállás alatti sziklapárkányon....

Túra további szakaszai, immáron visszaúton....

BUSZMENETREND, a szentendrei skanzentől, itt ér véget a túránk. Innen tudunk visszabuszozni Szentendre autóbuszállomásra.