Bakonyi túránk, a Cuha-patak végigjárásával!
Vonattal érkeztünk Bakonyszentlászlóra, ahonnan több mint 22 km-es távon át gyalogoltunk vissza Zircre.
Reggel a 8:18-as vonatra szálltunk a zirci vasútállomáson, mely mellett parkoló található, tehát az autót nyugodtan itt lehet hagyni. Magyarország műemléki vasútvonalán jó fél órát robogtunk, majd leszállás következett a bakonyszentlászlói vasútállomáson. Tájékozódás, az útvonal első részének belövése, GPS jel keresés - ez minden új túra kezdetén így zajlik....
Fel a bakonyszentlászlói állomásra!
A bakonyszentlászlói állomásról elindultunk visszafelé, az első pár száz méteren a vasúti síneken haladva....
A piros - jelzést visszafelé a síneken, egy vasúti átjáróban balra, majd jobbra fordulva találjuk meg egy fára aggatva műanyag lap formájában, ezután is helyenként
nehezebben észrevehető, de ezt követjük jó darabig! Fasor mentén,
között, homokos talajon haladtunk majdnem nyílegyenesen. A reggel is már
tűző Nap helyenként meg is talált minket a ritkásabb fasor között.
A jelzést követve jobbra térünk be az erdőbe, itt már jól esően hűvösebb klíma fogadott. Kereszteződéshez érünk jó 1 km után, itt balra, majd kb 200 méter után jobbra fordulunk - ez a szakasz már levisz utunk első látványosságához. Lejtős részen értük el az Ördög-rétet és a vadregényes Alsó-Cuha szurdokát. A réten éppen cserkészek bontottak sátrat...
Még a szurdok előtt érdemes jobbra felmenni a Remete-barlanghoz, rövid, de fullasztó emelkedővel érünk fel (vissza ugyanarra). A szurdokban roppant kevés víz van, szinte alig szivárog valami... Az iszapos kövek jelzik a valamikori víz szintjét.... Ezért most könnyebben jutottunk át a Bakony egyik legvadabb szurdokán, ám az biztos hogy itt magas vízálláskor szinte járhatatlan szakasszal szembesültünk volna.
A Zsivány-barlanghoz gyökerekbe kapaszkodva lehet csak feljutni, hatalmas csarnokszerű sziklaüreg tátong felettünk. Nagy óvatossággal és odafigyeléssel menjünk csak fel ide, lefelé szintén kihívást jelent a visszajutás a szurdokba. Szinte veszedelmes pillanatok voltak ezek, majd lejutni sem volt egyszerű....
A patakmederben hordalékhegyek halmaza mindenfelé, mutatván a heves esőzések utáni zuhatag nyomait...
A szurdokot követve haladunk előre, ahogy tudunk és itt már a piros + jelzés a helyes útvonal
Pár száz méter után a katlan megszelídül, kiérünk a Zsidó-rétre, ahol figyeljünk oda, mert a csapáson előbb a rét közepén, majd balra tartva kell haladni.
A rétet magunk mögött hagyva, az erdőbe érve jobbra fordulunk: innen már nincs messze a Kőpince-barlang és Vinye...., közel 6 km-t tudva már magunk mögött...
A Cuha-patak legnépszerűbb szakasza következett ezután (ismét piros - jel, mely egészen Zircig vezet).
Vinyétől a Porva-Csesznek vasútállomásig tart ez a sokak által ismert és kedvelt rész, mi hétköznap voltunk - de így is sok turistával találkoztunk. Viadukt, sziklafalak, többszöri patakátkelések kilométereken át. Magyarország műemléki vasútvonala mentén haladunk... A patakban itt se volt szinte víz, így az összes patakátkelést megúsztuk szárazon ebben a romantikus, ám vadregényes kanyonban.
Porva-Cseszneknél a vasúttörténeti múzeumban a múlt eseményeibe nyertünk betekintést, itt tartottuk második pihenőnket is egy erdei pihenőhelyen. Aki elfárad, itt megvárhatja a ritkán érkező vonatot Győr felől, s visszazakatolhat Zircre.... Mi azonban még jó 8-9 km-t gyalogoltunk: ennyi volt hátra!
Porva-Csesznek megállótól tehát még több óráig meneteltünk Zirc felé, helyenként egészen közel a sínekhez, hol mellig érő aljnövényzet között.
Végül feltűntek a zirci apátság tornyai, a Kardosrét menti mezőn értük el Magyarország legmagasabban fekvő városát. Még innen is fél óra a vasútállomás: át a mezőn, be az Alkotmány utcára, majd balra a focipálya melletti kerékpárúton érjük el a vasútállomást.
Pontban 15:30-kor, közel 6,5 óra bakonyi túra után ért véget kalandunk.
Mire figyeljünk, hogy készüljünk:
- Külső akkumulátort, töltőt érdemes hozni, mert a hosszú úton sok a látnivaló, sokat fogunk fényképezni
- a Bakony nagy részén nincs térerő, így otthon tudják, hova is megyünk, mi lesz a tervezett útvonal.
- elegendő folyadék és élelem
- az Alsó-Cuha szurdok magas vízálláskor nehezen járható, de ez igaz a nagy esőzések után a Cuha-szurdokra is!
- erős, a lábat jól tartó túrabakancs!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése